Trening for latsabber

Enkel trening som gir resultater

Eirik Bakken
Personlig trener
Eirik er en dyktig personlig trener med over 5.000 gjennomførte timer. Han er god erfaring med ulik trening av alt fra toppidrettsutøvere til mosjonsgrupper for eldre. Eiriks visjon er å tilføre trygg og effektiv trening til din hverdag.

Er sofaen, pleddet og fjernkontrollen din største konkurrent i hverdagen? Blir du ofte sittende igjen som den tapende part i denne duellen? Om det er noen trøst, du er ikke alene.

Du har garantert hørt det før og jeg sier det igjen; litt er bedre enn ingenting. Det handler om å danne seg nye vaner som fører til økt fysisk aktivitet i din hverdag. For mange kan det handle om å øke sin hverdagsaktivitet fremfor å starte med tunge treningsøkter. Her kommer noen konkrete forslag til hvordan man kan øke hverdagsaktiviteten: Velg trapp fremfor heis, gå av et eller to trikkestopp før du pleier, velg gåtur med venner/familie i stedet for kafebesøk.

Dersom du klarer å heve din hverdagsaktivitet vil du merke at ditt energinivå tar seg opp. Et resultat av økt energinivå, kan da trolig være motivasjon du trenger til å gjennomføre en treningsøkt. 

Begynn med en treningsøkt i uken. Husk å starte med lav belastning slik at muskler og ledd får en tilvenningsperiode. Progresjon i belastning blir nøkkelen fremover. Etter tilvenningsperioden kan du nå begynne å vurdere om du ønsker to treningsøkter pr uke.

Et av de viktigste punktene når du skal bli mer aktiv er å finne en aktivitet du trives med. Da er sannsynligheten større for at du vil gjenta treningen over tid. Det er kjent at løping er en aktivitet som forbrenner mye kalorier, men er du typen som finner for eksempel sykkelen som en mer lystbetont aktivitet vil det fremstå som et mer naturlig valg for deg. Da kan det være lettere å finne motivasjonen til å gjennomføre disse aktivitetene over tid.

Kommer du opp på et nivå hvor du har løftet hverdagsaktiviteten, implementert to treningsøkter pr uke og samtidig kommer deg gjennom de 10 første ukene av «ditt nye liv», da er sjansen meget stor for at du har gjort en varig endring av din livsstil.

4 enkle tips for mer aktivitet i hverdagen:

  1. Transporttrening
    Avslutt trikketuren din et par stopp tidligere enn du pleier.
     
  2. Lek
    Inkluder deg i dine barns lek.
     
  3. Erstatt mailen
    Gå med beskjeder til dine kolleger istedenfor å sende mail​​​​​​.
     
  4. Strekkepauser
    Ta deg små aktivitetspauser i løpet av arbeidsdagen din hvor du legger inn en gåtur eller bare enkle strekkeøvelser.

Relaterte artikler


Tilbake