4 supre økter for vektreduksjon

God start for rask og varig vektnedgang

Halvor Lauvstad
Produktsjef
Halvor er en av de mest erfarne i treningsbransjen og en ettertraktet foredragsholder. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas».

I podcasten «Evolution» lovet vi å komme med de 4 øktene som ble nevnt i episode 12 «Syv tips til rask og varig vektnedgang». Her kommer de. Følg gjerne podcasten «Evolution» på itunes eller Spotify. Disse øktene sikrer deg en god start på veien til god form og vektnedgang. Det er 2 økter for deg som går og 2 økter for deg som jogger/løper.

 

GÅ økt 1 «God luftetur» 

Gå sammenhengende i 30 minutter. Øk med ett minutt pr uke til du kommer opp til 60 minutters gåtur. Når du iløpet av 30 uker har kommet opp i 60 minutters gåturer, så se om du klarer å gå litt lenger gang for gang iløpet av de 60 minuttene. Du trenger ikke å skifte til treningstøy. Bare kom deg ut å gå i det tøyet du har på deg. Gjør denne økta 1-3 ganger pr uke.

 

GÅ økt 2 «8x2min intervall»

Varm opp i ca 10 minutter (gå rolig og øk farten etter hvert slik at du er gjennomvarm). Deretter skal du gå så fort du kan i 2 minutter, gjerne i en motbakke eller på ei tredemølle som du har vinklet oppover. Det skal være så tungt at du blir andpusten og kjenner at du er sliten i det andre minuttet, men ikke tyngre enn at du vet med sikkerhet at du klarer å gjennomføre den neste tominutteren like bra. Etter 2 minutter rask gange, får du 90 sekunders pause der du går rolig og puster ut (skru ned vinkelen på mølla, gå rolig ned i den bakken du gikk opp). Dette gjentar du totalt 8 ganger slik at du totalt har gått 8 x 2 minutter med 90 sekunders pause mellom hver 2 minutter. Gjør denne økta 1-2 ganger pr uke. Hvis du gjør denne økta 2 ganger på en uke, så ha minst 2 dagers mellomrom.

 

JOGG/LØP økt 1 «God luftetur» 

Jogg/løp sammenhengende i 20 minutter. Øk med ett minutt pr uke til du kommer opp til 45 - 60 minutters varighet. Når du iløpet av 25 - 40 uker har kommet opp i 45 - 60 minutters joggeturer, så se om du klarer å komme litt lenger gang for gang iløpet av de 45- 60 minuttene. Husk treningstøy og sko som er behagelige å jogge med. Gjør denne økta 1-3 ganger pr uke.

 

JOGG/LØP økt 2 «8x2min intervall»

Varm opp i ca 10 minutter (Jogg rolig og øk farten etter hvert slik at du er gjennomvarm). Deretter skal du jogge/løpe nesten så fort du kan i 2 minutter, flatt eller gjerne i en motbakke eller på ei tredemølle som du har vinklet litt oppover. Det skal være så tungt at du blir andpusten og kjenner at du er sliten i det andre minuttet, men ikke tyngre enn at du vet med sikkerhet at du klarer å gjennomføre den neste tominutteren like bra. Etter 2 minutter godt arbeid, får du 90 sekunders pause der du går rolig og puster ut (skru ned vinkelen på mølla, gå rolig ned i den bakken du gikk opp). Dette gjentar du totalt 8 ganger slik at du totalt har gått 8 x 2 minutter med 90 sekunders pause mellom hver 2 minutter. Gjør denne økta 1-2 ganger pr uke. Hvis du gjør denne økta 2 ganger på en uke, så ha minst 2 dagers mellomrom.

Relaterte artikler


Tilbake