Trene hjemme?

Dette går du glipp av!

Anne Marie Johannessen
Personlig Trener
Anne Marie er utdannet PT og har god erfaring fra forskjellige treningsformen. Hun er blant annet flere ganger norgesmester i street workout. Som PT trener hun alle type mennesker og liker styrke og funksjonell trening.

Hjemmetrening er bra, men hva går du glipp av?

Fordelen med å trene på treningssenter: 
Et treningssenter er optimalisert for at du skal lykkes med treningen. Der finner du tilpasset utstyr og faglig kunnskap. I tillegg dekkes andre viktige faktorer for å lykkes med treningen. Du vil kunne få nye treningsvenner og trening kan bli et fristed uten andre forstyrrende elementer, som kan flytte fokuset bort fra treningen. La hjemmet blir et sted for hverdagslige ting og hvile.

Helseeffekten
Når man ser på helseeffekten vil hjemmetrening være langt bedre enn ingen trening. Trening med egen kroppsvekt har god effekt på funksjonell styrke, koordinasjon og balanse, men effekten på forebygging av muskel og skjelettlidelser vil være betydelig bedret vis man kombinerer hjemmetrening med trening på treningssenter. Årsaken er at et treningssenter vil ha apparater og vekter som legger til rette for at du kan ha god progresjon, langt fremover i tid.

Fokus på progressiv økende belastning over tid er viktig fordi kroppen stadig tilpasser seg belastningen, noe som gjør muskel og skjelett sterkere hos de som driver regelmessig styrketrening med vekter.

Utfordringer ved hjemmetrening
Det meste av treningen hjemme foregår med egen kroppsvekt. For å gjøre opp for manglende motstand må det flere repetisjoner til, det fører til at den totale treningstiden blir forlenget. Hvis man trener hjemme for å spare tid, vil det på sikt bli vanskelig å opprettholde en økning i treningsbelastningen.

En studie så på effekten av en kombinasjon mellom kropssvektsøvelser og plyometriske øvelser på eldre, den viste ingen signifikant muskelvekst (1).

Det viste heller ingen signifikant effekt på muskelvekst når man endret på kontraksjonshastigheten (2).


Ved å kombinere trening på treningssenter med hjemmetrening vil du få den mest optimale helseeffekten. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25598234

www.researchgate.net

Relaterte artikler


Tilbake