10 tips til å lykkes med trening i ferien

Her får du triksene du må kunne

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er en anerkjent treningsekspert i media, og en etterspurt foredragsholder.

Mange har gode intensjoner om å få trent i ferien. Likevel er det slik at omtrent halvparten av medlemmene jeg møter i august oppgir å ikke ha trent så mye som ønskelig.

Hva skal egentlig til for å klare å trene gjennom ferien

Her kommer 10 tips til deg som skal på ferie i sommer:

  1. Sett deg et mål for hvor mange økter du skal ha i ferien. Eksempelvis 10 økter i juli. Å trene mye en uke og mindre neste uke fordi det passet seg, går selvfølgelig helt fint.
     
  2. Effektiv trening: Gjør eventuelt et kompromiss med deg selv hvor du trener kortere økter i ferien, men øktene skal gjennomføres med høyere intensitet.
     
  3. Trening gir overskudd og velvære og er vel det alle ønsker i ferien? Trening og ferie hører med andre ord sammen. 
     
  4. Pass deg for de som mener du er gal bare fordi du skal bevege kroppen en halvtime. Å være stillesittende og sedat er ikke bra for oss. Kom deg på trening og få det unnagjort.
  5. Øvelsene knebøy, utfall, armheving og bomhev kan gjøres på veldig mange steder. Inne, ute på en lekeplass eller i en park. Kjør 4-5 serier, da får du nok volum på økten, selv om det ikke er så mange øvelser.
     
  6. Bruk hjemmedager til å dra på trening. Mange av oss er hjemme noen dager i ferien og har mer fri enn vanlig. Å dra på trening disse dagene vil gi en enklere start på «treningshverdagen» når ferien er over.
     
  7. Prøv en ny aktivitet i sommer! Du trenger ikke være elitesvømmer for å trene i et basseng. Det å svømme i 30 minutter hver dag på sydenferien er fantastisk trening for hele kroppen. Eller du kan teste andre treningsformer som å sykle, løpe, gå på rulleski, det er kun fantasien som er begrensningen.
     
  8. Dropp dårlig samvittighet. All trening er bedre enn ingen trening. Gjør det du kan, men sørg for at du er aktiv og skvis inn de øktene du klarer.
     
  9. Lystbetont trening hører hjemme på ferie. Gjør de aktivitetene du liker aller best! Det gjelder spesielt på ferie.
     
  10. Allier deg med en venn, sammen er vi sterkere. På en dårlig dag kan kompisen din pushe deg og omvendt, å trene med andre forplikter. Avtal både tidspunkt og treningsform, du vil garantert sette pris på det sosiale.


Jeg håper tipsene er nyttige og at de kan motivere deg til å gjøre en innsats i sommer. Husk at vi er skapt for å bevege oss, kroppen vår trenger jevnlig aktivitet og trening. Det gjelder selvsagt også i ferien.

Jeg ønsker deg en riktig god ferie! Forhåpentligvis fullspekket med aktivitet, god mat, glade sommerøyeblikk og så mye trening som du ønsker i ferien.

Relaterte artikler


Tilbake