10 tips til å opprettholde formen

Prøv noe nytt og spennende i sommer

Jeanette Møyholm
Personlig trener
Jeanette er en erfaren PT med mange fornøyde kunder. Hun brenner for å hjelpe mennesker mot bedre helse og livskvalitet.

Nå har vi kommet oss gjennom de første halvdel av året og treningssentre landet rundt har vært fullt av motiverte mennesker som tok fatt på det nye året og nye mål.

Bruken av personlig trener øker stadig og Ola og Kari Normann har kanskje skjønt at det å bruke tid og penger på egen helse faktisk er ok. Nå som vi står ovenfor en ny sommer og flere går nok rundt med tanker om at de skal ta fri fra treningen i sommer.

Det er kanskje ikke så fristende å være inne på et treningssenter i sommer, men det er likevel så mye annet du kan gjøre. Det å gi seg selv litt mer fleksibilitet i ferien er sunt. Husk likevel at treningen er ferskvare og må vedlikeholdes kontinuerlig. En ukes ferie uten trening er helt ok om du er av de som er vant til å trene regelmessig.

De har ikke kjent på kroppen hvor mye en «pause» utgjør på formen. La oss si at du begynte januar med friskt mot, PT timer og 2-3 økter i uka. Dette har du gjort hver uke siden. Du har fått bedre kondisjon, du føler deg mer utholdende og du har blitt sterkere både på trening og i hverdagen.

Øktene du startet med i januar gjennomfører du nå uten blodsmak i munnen. Nybegynnere har ofte en enorm progresjon i starten. Det skal ikke så mange treningsøkter til før formen og resultatene blir bedre. Dessverre er det slik at det ikke skal så mye pause til før formen blir dårligere.

En uke uten trening kan fort bli til 2, så plutselig er det august og da med samme utgangspunkt som i januar. Trening og fysisk form er ferskvare og det må trenes for å opprettholde dette.

For å få et avbrekk fra rutiner, kan det være smart å prøve en annen treningsform i sommerferien. Det viktigste er at du finner noe som hjelper deg å opprettholde hverdagsaktivitet gjennom hele sommeren.

10 Tips til å bevare formen i sommer

  1. Styrketrening ute
  2. Toppturer
  3. Svømming
  4. Jogge/Løp
  5. Sykkel
  6. Tennis/Badminton
  7. Fotball
  8. Rulleskøyter/Rulleski
  9. Roing/padling
  10. Gåturer

Relaterte artikler


Tilbake