Tips til alternativ kondisjonstrening

For deg som løper, sykler eller går på ski.

Halvor Lauvstad
Produktsjef
Halvor er en av de mest erfarne i treningsbransjen og en ettertraktet foredragsholder. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas».

Snakk om selvmotsigelse eller? Nei, faktisk ikke! Her er noen treningsmessige alternativer til deg som søker innendørs for å komplettere treningen for løp, sykkel eller ski grunnet sesong, skader eller rett og slett ønske om variasjon. Snø og is gjør det vanskelig å løpe og sykle (det går an med piggdekk), mens sommervarme som regel reduserer muligheten for å gå langrenn. 

 

Spesifikk, alternativ trening er måter å bevege seg på som ligner veldig det du har som din(e) hovedaktiviteter. Disse bevegelsesformene kan med hell også benyttes i høysesongen som variasjon.

 

Ski spesifikke alternativer innendørs

-Stakemaskin

-Løp på tredemølle; kraftig motbakke for å trene opp hjertet og frasparket i diagonalgang

-Ellipsemaskin; skånsom måte å trene sete og lår i skøytelignende bevegelser

 

Sykkel spesifikke alternativer

-Spinning- eller ergometersykkel

-Ellipsemaskin; i likhet med sykling, slipper du støtbelastningen også når du trener hardt samtidig som du bruker de samme musklene som når du tråkker ute på sykkelen

 

Løps spesifikke alternativer

-Tredemølle; dersom du får vondt eller blir skadet av utendørs asfaltløping, er tredemølla mer skånsom pga støtdempingen. For å redusere støtbelastningen ytterligere, kan du stille mølla på motbakke.

-Ellipsemaskin, du bruker «løpemusklene», men uten støtbelastning. En ypperlig måte å variere løpetreningen på for å unngå skader og også en bevegelsesform der du kan trene hardt for å øke hjertekapasiteten.

Relaterte artikler


Tilbake