Slik finner du treningsgleden

Det trenger ikke være vanskelig

Jeanette Møyholm
Personlig trener
Jeanette er en erfaren PT med mange fornøyde kunder. Hun brenner for å hjelpe mennesker mot bedre helse og livskvalitet.

Mennesker som jobber innenfor treningsbransjen snakke ofte om treningsglede. Vi sprer inspirasjon rundt oss på SoMe med hæsjtagger som #treningsglede og lignende. Jeg døpte til og med bedriften min til Treningsglede med PT Jeanette når jeg startet opp som PT.

Som personlig trener møter jeg ofte på spørsmål om hvor man finner treningsgleden og da spesielt i startfasen. Mitt svar er at den finner deg! Dørstokkmila er som regel høy uavhengig av årsak til at du skal i gang med fysisk aktivitet. Mennesker er vanedyr og vi liker å gjøre det vi er vant til, vi går litt på autopilot hver dag.

Treningsgleden kommer ikke av seg selv.

«For å skape en vane, må du gjenta oppgaven flere ganger».

Sånn er det med treningen også. De fleste har gode intensjoner om å ta vare på seg selv, men det er vanskelig å omsette de gode intensjonen til handling.

«Første gang du satt deg bak rattet i en bil, tenkte du nok at; dette blir for mye å mestre. Men i dag girer du, bruker blinklys, ser i speil og synger for full hals på samme tid. Du bruker ikke like mye energi på dette som første gang, fordi det er en vane».

Vi må få sjefen over alle sjefer med på laget, nemlig hjernen vår! Hjernen vår liker trygge rammer og hos de aller fleste vil hjernen motstå å frivillig prøve å utsette seg selv for noe som vil føles slitsomt.

Det å gjøre om på vaner kan være vanskelig, men samtidig lett. Vi mennesker liker belønning, så vi må finne de vanene som gir oss en god følelse. Ja, det kan hende du må gå ut av komfort sonen din, men dette er bare til du behersker de nye oppgavene.
 

Når kommer denne treningsgleden?

Jeg har spurt flere av kundene mine hva treningsglede betyr for de og gjentagende svar er mer energi i hverdagen, mestringsfølelse, kjenne at kroppen blir sterkere, plutselig glede seg til noe man gruet seg til før, en time out fra hverdagen og den gode følelsen etter en treningsøkt.

Det sistnevnte vil jeg trekke frem som grunnsteinen i ordet treningsglede. Ved trening eller fysisk aktivitet produseres det et hormon som heter endorfiner som gjør at vi føler et velbehag og en god sinnsstemning, litt som første gang du forelsker deg, det gir et ønske om at følelsen skal vare.

Klarer du å skape dette endorfinrushet når du først er på trening, vil dette omsette dine gode intensjoner om å ta bedre vare på helsa de til treningsglede.

Et eksempel på hvem som har fått dette til er min kunde Mari, hun startet med PT i Oktober 2018. Dørstokkmila var høy og vi trente en gang i uka hjemme i hennes egen stue eller ute, før vi i januar 2019 flytta oss inn på EVO Nannestad.

Da sitter jeg her igjen, men denne gang med god samvittighet over at dagens trening er gjennomført og ikke den dårlige samvittigheten over å skulle ha trent.

Etter å ha trent med Jeanette i noen måneder er motivasjon og energien høyere enn den har vært før i mitt 30 år lange liv.Jeg husker første gang jeg skulle ta utfall, jeg klarte ikke få kneet ned i bakken, men nå klarer jeg mange repetisjoner og i tillegg med ekstra vekt.

I startfasen var det flere øvelser jeg trodde jeg ikke ville klare, men som i ettertid har vist seg å være feil. Endelig føler jeg at jeg passer inn på et treningssenter, den selvtilliten og treningsgleden jeg har nå, kan jeg ikke huske at jeg har hatt tidligere og det er gøy

Treningsglede for meg er mestringsfølelsen jeg får etter hver treningsøkt, motivasjonen jeg kjenner på og den gode energien.

Relaterte artikler


Tilbake