5 grunner til at du bør trene styrke

Se hva du går glipp av!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

1. Forebyggende livsstilsykdommer 

Styrketrening har en positiv effekt på helsen til de som lider av hjerte og karsykdommer, og på forebyggingen av slike sykdommer.Styrketrening er ikke bare sunt for kroppen, det kan også være bra for konsentrasjonen.Å trene kroppen kan gi deg mange goder. Nå ser det ut til at det også hjelper deg å takle stress.Å være i aktivitet gir deg ikke bare bedre helse, men også bedre humør og mer overskudd. I tillegg kan styrke forebygge og behandle mange sykdommer og tilstander. Det gjelder for eksempel høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes type 2. Du får også beder søvn, noe som kan være med på heve prestasjonen din i hverdagen.

 

2. Kvalitetstid sammen med nære relasjoner

Hvor deilig er det ikke å trene sammen med noen du bryr deg om? Dere får tid sammen, og dere begge drar helsemessige fordeler ut av treningen dere gjør sammen.Hjernen har nemlig en evne til å reorganisere nervebaner med ny informasjon eller erfaringer, og ved å utfordre hjernen gjennom læring skaper vi nye hjerneceller.Forskning viser at personer med større sosiale nettverk blir mentalt mindre påvirket av Alzheimer enn personer som er mer isolerte. Annen forskning viser at psykiske plager over lang tid øker risikoen for Alzheimer. Mange som er fysisk aktive sammen med andre, opplever at det sosiale også bidrar til økt trivsel og godt humør. Så dere kan få en tredoblet vinning, dere kan bli sterkere sammen, dere lærer noe nytt og dere tilbringer tid sammen. 

3. Hormonboost

Liker du å føle deg bra?I løpet av en styrkeøkt og etterpå, er det en del som skjer i kroppen. Når vi er ferdige å trene, virker nervesystemet litt motsatt av når vi begynner å bevege oss, det sender signaler om at kroppen skal roe seg. I tillegg sendes det under og etter aktiviteten ut hormoner, og signalstoffer i hjernen, som gir oss en følelse av velvære, og senker stressnivået og du føler deg ekstremt bra. 

 

4. Sterkere skjelett 

Når vi blir eldre kan det oppstå problemer som beinskjørhet, også kalt osteoporose. Osteoporose vil si lav benmasse og porøst ben, noe som er assosiert med høyere risiko for å brekke ben. Spesielt hofte, rygg og vrist er utsatt. Dette er et stort helseproblem som ikke bare har store utgifter, men som også fører til dysfunksjonalitet, kronisk smerte og går utover livskvaliteten. Den beste treningen for å styrke skjelettet er styrketrening hvor du enten bruker kroppen som vekt eller trening med apparater eller vekter. Forskning har vist at særlig tung styrketrening er en effektiv måte for å forebygge tap av beinmasse. Fordelen med styrketrening er at man kan belaste skjelettet på vanlige bruddsteder, som hofte, underarm og nedre del av ryggsøylen.Folk flest vet at de bør drive med regelmessig styrketrening for å styrke og vedlikeholde muskelmassen. At styrketrening også er viktig for beinmassen, er et viktig budskap. Med klartekst, tren styrke. 

 

5. Sterkere hjerte

Personer som er fysisk aktive har omtrent halvparten så stor risiko for å dø av hjerte og karsykdommer som sine stillesittende jevnaldrende. Fysisk aktivitet fremmer helse, gir overskudd og er et viktig veldokumentert virkemiddel i forbyggende og behandling av over 30 ulike diagnoser og tilstander. Blant annet depresjon, høyt blodtrykk, diabetes type 2 og visse typer kreft.

Relaterte artikler


Tilbake