Er det bra å trene uten frokost?

Her får du svaret!

Halvor Lauvstad
Produktsjef
Halvor er en av de mest erfarne i treningsbransjen og en ettertraktet foredragsholder. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas».

JA – det går det an å trene på tom mage

Dersom du har hatt et tilstrekkelig matinntak dagen før, går det fint å trene før frokost, enten det er styrketrening, kondisjon eller en kombinasjon. Hvor hardt og hvor lenge du skal trene vil variere med din form og hvor vant til å gjøre dette. Dersom du ikke har trent før frokost tidligere, men av ulike årsaker har lyst til å prøve, kan det være smart å teste ut ulik varighet og intensitet i økten slik at du får en god opplevelse. Et tips kan være å begrense treningen til maks 45 minutter og trene med moderat intensitet de første gangene du trener og se hvordan det fungerer for deg.


Er det bra å trene på tom mage?

Her er svaret både ja og nei. Det er fullt mulig å trene før frokost og for mange vil det fungere godt når kroppen blir vant til det og avpasser treningens varighet og intensitet i forhold til manglende matinntak før treningen. De fleste vil ha spist både middag og kveldsmat dagen og kvelden før slik at det ernæringsmessig ikke er noe problem å trene uten frokost. Sånn sett fungerer morgentrening på tom mage bra.

Dersom du har tenkt til å trene hardt, enten styrke, kondisjon eller begge deler, er det mulig at svaret ikke blir et like tydelig ja. Intensiv trening krever mye og raskt omsettelig energi og her vil ettermiddag/kveld være et bedre tidspunkt for denne type trening fordi du har inntatt flere måltider og drukket nok til å være i væskebalanse før økten. En del forskning viser at mange av oss yter fysisk best på ettermiddag/kveld sammenlignet med tidlig morgen når vi virkelig skal ta hardt i.


Ulemper med å trene før frokost:

⁃  Noe reduserte energilagre sammenlignet med ettermiddag/kveld

⁃  Må trolig begrense varighet og intensitet noe sammenlignet med trening senere på dagen

⁃  Kan være tøft mentalt og fysisk å stå tidlig opp og gå rett i gang med trening


Fordeler med å trene før frokost:

⁃  Kan sove litt lenger 

⁃  Slipper å trene med frokosten «i halsen»

⁃  Kan være det mest praktiske tidspunktet å få trent på

⁃  Treningen er unnagjort nesten før dagen har starten


Konklusjon

Hvis morgentrening er det mest praktiske tidspunktet å trene på for deg, så gjør det! Prøv deg frem i forhold til når du skal stå opp og hva slags type trening du trives med på morgenkvisten og tilpass varighet og innsats slik at du får gode treningsopplevelser!

Relaterte artikler


Tilbake