Føler meg sprekere og yngre!

Bente startet med trening etter fylte 60.

Natalie Totland
Personlig Trener
Natalie er utdannet personlig trener og kostholdsveileder fra AFPT. Hun har spesialisert seg på trening for muskelvekst og fettforbrenning, samt trening under og etter graviditet. Natalie ble kåret til årets personlige trener i EVO Fitness, både i 2014 og 2015.

Bente hadde ikke trent en eneste dag hele i sitt liv, men etter å ha fylt 60 år, og endt opp med to vonde skuldre, fant Bente ut at det var på tide å begynne å ta bedre vare på kroppen sin. 

 

Om Bente ble bitt av treningsbasillen? Gjett om! 

 

Fra å aldri ha trent tidligere, trener Bente nå fast tre dager i uken, og nyter det. Men, det har slettes ikke alltid vært slik. 

 

- Etter to vonde skuldre, samt en utrent kropp, fikk nok være nok. Jeg tok kontakt med Natalie, og bestemte meg for å gi treningen et forsøk. 

 

«Hei, jeg trenger motivasjon, er over 60 år og har dårlige skuldre. Trenger ellers å stramme opp både det ene og det andre», ord for ord, slik var første mailen Bente sendte Natalie i 2014. 

I dag trener Bente for å være sterk, skadefri, og stødig. Bente har også virkelig fått kjenne på den deilige følelsen trening kan gi. 

 

- Jeg er mye mer opplagt, har mer energi, et større overskudd, og jeg føler meg YNGRE! Hvem hadde trodd at jeg skulle glede meg til å dra på trening for å ta markløft? Jeg liksom? Sier Bente, mens hun ler og rister på hodet. 

 

Fra 10 kilo i beinpress til over 100 kilo

Bente fikk en pangstart på treningen.

 

- Jeg husker når vi startet å trene, og skulle ta beinpress. Natalie hev på 10 kilo, og jeg pustet og peste meg gjennom 12 repetisjoner. Dagen etter kunne jeg knapt gå! Det var skremmende hvor svak jeg var. 

 

Nå har Bente trent fast med Natalie en dag i uken i over fem år, og for litt siden satt hun ny rekord i beinpress med langt over 100 kg. - Det er jeg faktisk skikkelig stolt av, sier Bente med et glis. 

 

Bente er takknemlig for at hun tok kontakt med Natalie, og at hun har klart å lage seg gode rutiner, vaner, og ikke minst, en sprekere livsstil!  

 

- Natalie fikk meg til å innse at trening faktisk kunne være gøy. Det var jo ikke bare slitsomt, sier Bente med et lurt smil. 

 

Elsker følelsen av å ha trent

I dag elsker Bente å kjenne på den deilige følelsen av å ha trent. 

 

- «Det er jo bare tungt», pleier Natalie å si, mens jeg gir henne bedende blikk, før jeg bare må godta at slik blir det, og så løfter jeg videre, og vel, hun har jo rett, sier Bente og humrer og ler. 

 

Finn gode støttespillere

Bentes mann Haakon har alltid vært glad i fysisk aktivitet, og fryder seg nå over at de to nå kan dele gleden sammen.

- Haakon har mast i mange år om trening, og treningsglede, men jeg har bare fnyst av det. Jeg gikk jo turer? Jeg var jo ikke overvektig? Men nå har jeg virkelig fått kjenne på viktigheten av å ha en sterk, stødig og skadefri kropp! Jeg elsker det! 

Bente har også blitt glad i, og «avhengig» av Natalie.

 

- Natalie gir meg nye utfordringer hver gang. Hadde jeg bare trent alene, hadde jeg nok ikke økt vektene like mye, og heller ikke tatt hverken knebøy, hip thrust eller markløft. 

 

En annen viktig faktor for Bente, er motivasjon.

 

- Natalie hjelper meg med å holde avtalene med meg selv når motivasjonen butter imot. Noen dager handler det bare om å gjennomføre

Belønning

Hver mai reiser Bente på treningsreise sammen med Natalie, og en gjeng flotte damer i alle aldre.

 

- Disse turene gir enda mer inspirasjon og motivasjon til å fortsette den aktive livsstilen. Det er så moro når jeg klarer å holde tritt med de som er flere år yngre enn meg! 

 

Bentes beste tips til deg som sitter på gjerdet: START! Det er virkelig aldri for sent! 

 

Eksempel på et helkroppsprogram Bente har i dag: 

 

 

Øvelse

Serie

Rep

A1

Markløft

3

6-8

A2

Goblet squat

3

12

B1

Sittende roing

3

10

B2

Facepull

3

12

C

Brystpress m/manual

3

10

D1

Crunch i slynge

3

10

D2

Dying bug

3

12

Relaterte artikler


Tilbake