3 enkle grep til bedre vaner

Slik endrer du deg

Rasmus & Susanne Engberg
Personlig Trener
Rasmus og Susanne er eventyrere, personlige trenere, kostholdsrådgivere og livsstils coach. De fokuserer på å forme kroppen, bygge sunne vaner og på hvordan du blir sterk både fysisk og mentalt.

Det er tre viktige ting du trenger for å lykkes med å endre vaner i livet ditt. Bruker disse enkle strategiene vil det gjøre jobben langt enklere for deg.

 

1: Grunnleggende vaner - endre det viktigste først.

Det er unødvendig å starte med endring av vaner som ikke gir deg resultater. Vi har alle begrenset tid og det er derfor smart å sette av tiden til vaner som gir oss mest utbytte. Sover du fire timer om natten, spiser mer godteri enn mat og aldri trener, er det mindre effektivt å begynne en vane med å drikke mer vann eller slutte med tyggegummi. Det er flott å drikke vann, men det er viktigere å bruke tid og energi på søvn, regelmessig fysisk aktivitet og et bedre kosthold.

 

For at du skal kunne fungere optimalt på jobb, trening, sosialt, hjemme og som partner eller forelder, er det av største betydning at du gir kroppen de rette forholdene til å prestere. Hvis du først begynner med å få nok søvn vil du ha mer kapasitet til å trene og å spise riktig. Søvn er den viktigste og den første vanen du bør fokusere på. Ved å sove nok hver natt gir du deg muligheten til å være på topp hver dag. Du tenker klarere, opplever mindre søtsug og får et jevnere humør. Dette vil hjelpe deg med å få bedre disiplin til å ta gode og riktige kostholdsvalg.

Når du spiser bedre gir det deg mer energi og mange opplever at de tenker klarere. Endringene gjør at du blir sterkere og opplever økt mestring i livet. Dette betyr at du er klar for større utfordringer og får bedre kapasitet til å lykkes med disse. I tillegg bygger du en sunn kropp som vil tåle større påkjenninger og utfordringer i fremtiden. Start med fundamentet og bygg drømmene dine fra en stabil plattform.

 

2: Måling og kontroll underveis - alt du vil forbedre skal måles

Når du måler eller sjekker regelmessig hva du vil endre, vil dette gi deg bevissthet rundt dine vaner. Det vil i sin tur føre til økt selvkontroll. Hvis du holder øye med hvor mange treningsøkter du har per uke eller hvor mange ganger du spiser grønnsaker hver dag, er det lett å se om du holder fast ved planen eller ikke. Ønsker du å holde vekten gjennom livet kan en god strategi være å veie seg regelmessig. Det vil ubevisst få deg til å ta bedre valg og kanskje beveger du deg mer gjennom dagen også. Vil du bli sterkere i en øvelse, er det viktig at du måler resultatene hver gang du trener øvelsen for å holde fokus og for å skape fremgang gjennom å presse seg selv. Måling gir økt bevissthet. Derfor har alle våre PT-kunder en treningsdagbok for å skape de beste resultatene når de trener med oss.

 

3: Planlegging - Du må vite når du skal utføre din vane.

De fleste av oss "vet" dette, men det er fortsatt vanskelig for de fleste å faktisk gjøre det. Planlegging er en av de beste metodene vi kan bruke for å få til det vi ønsker. Start med å registrere dine egne treningsøkter i kalenderen din og se om det øker treningsfrekvensen din. Mye av årsaken til at en personlig trener gir resultater er den  planlagte avtalen.

Du kan også bruke planleggingen omvendt, ved å planlegge at du skal spise junk food. eksempelvis en eller to ganger per måned? Planlegging hjelper deg med å kontrollere frekvensen av gode og dårlige vaner, noe som hjelper deg med å komme nærmere ønsket mål.

 

Bruk gjerne hele året som en mal når du planlegger. Det vil være enkelt å se hvor mange fester du har "råd" til å delta på gjennom året, når du ser på inntaket under feiringer og spesielle arrangementer. Planlegg fest og hverdag, det gir balanse i livet.

Relaterte artikler


Tilbake