Trening under graviditet

Få tips og kunnskap du trenger

Jeanette Jørgensen
Personlig Trener
Jeanette er en dyktig PT med lang erfaring og mange fornøyde kunder. Gjennom sin kunnskap og gode humør skaper hun historier som forandrer liv. Hun har også tidligere jobbet som journalist og har skrevet flere treningsartikler.

Mange er redde og tror det er farlig å trene med en voksende mage, men det er helt ufarlig. To gravide trente hard styrke gjennom hele svangerskapet og fikk resultater de ikke trodde var mulig.

Martine Sophie Hagen fra Drøbak har født en datter og Malena Solli har fått en liten gutt. Likheten til begge er at de har gjennomgått et helt svangerskap uten smerter. De er begge overbevist, treningen har fått mammaene i superform og det underveis svangerskapet.

- Det føles veldig bra. Det har gitt meg mer energi og kroppen føles bedre etter en treningsøkt. Jeg føler at treningen har vært med på å forebygge eventuelle vondter i graviditeten, sier Malena Solli fra Drøbak til Evolution.

Martine Sophie Hagen trente også hele veien gjennom svangerskapet sitt. Og hun trodde aldri hun ville oppleve at hun ble sterkere for hver økt.

-Jeg opplever at treningen har holdt meg i god form gjennom hele svangerskapet. Jeg har følt meg sterk og har ikke hatt noen plager som følge av at magen vokser og kroppen bærer flere kilo enn den pleier. Treningen var også viktig for det mentale. Det var godt å trene og ha mitt eget lille prosjekt gjennom svangerskapet. Etter endt trening ga det et stort smil om munnen og jeg var super fornøyd, forteller Hagen til Evolution.

Redd for å skade baby

Drøbakskvinnen var derimot redd for å trene som gravid. Hun hadde hørt at det var farlig å trene med en voksende mage.

- Jeg var ganske skeptisk og forsiktig i starten med treningen. Redd for å gjøre noe galt som kunne skade den lille i magen. Man hører så mye forskjellig rundt. At det kan skade babyen også videre. Det å ha en personlig trener som følger deg opp fra uke til uke og sikrer at treningen foregår på en god og trygg måte gjorde at jeg ble trygg på at dette var viktig og riktig for meg og den lille i magen, forklarer hun.


Også Solli innrømmer at det finnes mange myter rundt det med trening og graviditet. Hun var også skeptisk til trening under graviditeten.

- Ja, jeg var skeptisk, men med kyndig veiledning har det jo ikke vært skummelt. 

Begge to viste god formstigning underveis. De økte styrken for hver økt og fikk bedre utholdenhet.

Hagen trodde ikke der var mulig å holde formen så godt ved like under graviditeten. I dag sitter hun igjen med en fantastisk følelse.

- Jeg er veldig fornøyd med egen innsats og det at jeg faktisk har holdt formen vedlike under et svangerskap er bare helt fantastisk, sier hun.

 

Smertefri trening

Det er personlig trener Jeanette Jørgensen ved Evo i Drøbak som har tilpasset treningen til mammaene underveis hele veien. Hun avliver mytene om at gravide må unngå styrketrening.

- Det er helt ufarlig å trene under svangerskap så lenge du ikke har smerter og opplever ubehag. Nøkkelen her er å tilpasse underveis hele veien og lytte til kroppen. Jeg har selv trent under svangerskap og tror nok det er en fordel når du skal veilede kunder. Ingen svangerskap er like, men som PT vet man viktigheten og fordelen med å trene, og når man selv har kjent på hvor skoen trykker og kan trykke, er det en klar fordel. Mye kan være likt med tanke på korsrygg og bekkenproblematikk, forklarer Jeanette.

Hun understreker at begge jentene fikk grønt lys fra sin jordmor og lege i forhold til styrketrening underveis.

- Det er viktig med et samarbeid her. Så lenge du ikke er i et høyrisikosvangerskap er det ingenting i veien for å komme i form selv som gravid. Graviditet er ikke en sykdom, så her kan man trene så lenge kroppen er med. Kroppen er flink sånn sett til å gi tilbakemeldinger underveis. Men man bør helt klart rådføre seg med kyndig personell så det blir gjort forsvarlig og trygt, forklarer Jeanette.

Sunt kosthold

PT-Jeanette forteller at mellom tunge styrkesett har det vært viktig å kjøre mange støtteøvelser for de gravide jentene.

- Særlig på kjerne, rygg og hofter. Når man er nøye med disse øvelsene skaper man en god ramme og det blir et helhetlig godt resultat. Da slipper man fort unna mange plager og vondter. Å unngå for stort bukpress er også viktig. Derfor er øvelsene de gravide får nøye gjennomtenkt og det er viktig at man får hjelp av en kyndig PT som har erfaring med trening av gravide, understreker hun.

Og det finnes flere fordeler med å trene underveis.

- Å holde treningen i gang under svangerskapet gjør nok at mange synes det er lettere å ha fokus på et godt og næringsrikt kosthold under svangerskapet også. Noe som er bra for den gravide og minien i magen.

Og akkurat det stiller mammaene seg hundre prosent bak.

- Jeg har helt klart holdt et rene kosthold underveis og det mye på grunn av treningen, understreker Hagen.

- Det er så viktig å invistere i en personlig trener som hjelper deg fra uke til uke. Så lenge du vet hvilke type øvelser som passer til hvor langt du har kommet i graviditeten, er det ingenting som hindrer deg fra å trene. Treningen ga meg veldig mye energi. Også til å kunne stå i full jobb til permisjonen startet, forteller Solli.

Baby ombord

Solli er krystallklar på at dette er veien å gå.

- Ikke sett deg ned i ni måneder. Trening bidrar til så mye godt for både deg og babyen i magen. Husk at dette er tilrettelagt trening for deg som er gravid. Du skal ikke trene til maraton eller ta ny pers i benken.  Dette er for å vedlikeholde kroppen og gjøre den klar til fødsel. Det er en egen treningsform som du absolutt blir sliten og støl av, men den er tilrettelagt slik at du kan gjøre de øvelsene som ikke er skadelig for deg eller barnet, sier Malena.

Underveis fikk jentene mange positive tilbakemeldinger på EVO når de trente med en baby ombord.

- Det har vært fremmede folk som kommer bort og sier de er imponert. Det har jeg opplevd flere ganger. Det er faktisk veldig motiverende og det har bidratt til at jeg har følt meg enda bedre på trening. Jeg har ikke opplevd noe negativt fra andre på senteret, sier Solli og ler.

Det er har nok vært noen som har sett litt ekstra på meg når jeg kommer inn med stor mage og trener vekter. Noen synes sikkert det er litt voldsomt og andre har synes det er fint å se at det ikke er noen hindring å trene under svangerskapet, fortsetter Martine Sophie.

Ble sendt hjem

Hagen holdt det gående helt til hennes PT ga henne rødt kort i uke 38 og sendte henne hjem fra trening.

- To uker før termin måtte jeg sende Martine hjem. Da fikk hun beskjed om å heller gå turer og sove alt hun kunne inn mot fødsel. Det hun og Malena har gjort underveis her er utrolig imponerende. De har gjort en solid grunnjobb og har fått mye igjen for dette, forteller Jørgensen.

Jentene selv er veldig takknemlig for samarbeidet med sin personlige trener.

- Min PT er fantastisk. Jeanette er trygg, tøff og motiverende. Hun er oppriktig interessert i deg som person og strekker seg langt for å tilpasse treningen etter din form og dine ønsker, sier Martine Sophie.

-For meg har hun har vært helt avgjørende fordi jeg trengte veiledning og ikke visste hvilke typer øvelser man kunne utføre som gravid.  Jeg fikk også fine program som jeg har brukt mye til egentrening også utenom PT timene, sier Malena.

Mange myter

Også den mer kjente gynekologen Peer Høvik, som er en av ekspertene på lommelegen.no, har tidligere uttalt at det kun er positivt å trene under graviditeten og etter fødsel, så fremt du føler deg i form til det.

- Jeg mener at det hersker mange myter omkring trening under svangerskap. Det er ingen tvil om at en gravid kvinne som er i god fysisk form vil ha et lettere og bedre svangerskap, samt en mindre belastende fødsel, har han uttalt:

- Når det gjelder mengden av trening, og det gjelder også mage- og ryggøvelser, kan dette gjøres fritt så lenge det ikke føles ubehagelig og for slitsomt. 

Og det er jo nettopp styrken av disse muskelgruppene man vil ha størst nytte av, spesielt under fødselen. 

 

Vil inspirere

Jentene er meget overbevist om at trening er den beste medisin for så mye.

- Jeg har ikke hatt noen særlige plager under graviditeten. Det føles bare helt supert, sier Malena Solli.

Hagen er helt enig. 

- Om det blir en baby nummer to så skal jeg definitivt følge samme opplegget om formen tillater det. Jeg håper dette kan inspirere andre til å se at det går veldig fint å trene selv med stor mage, avslutter Hagen med et bredt glis.

Relaterte artikler


Tilbake

Mest leste artikler

Treningsprogram:

Treningsprogram:

Blogglistenhits