Veier muskler mer enn fett?

Er du tung på grunn av tung benbygning?

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Muskler veier mer enn fett! Hvor ofte har du ikke hørt dette! Stemmer det? Og hvis det er rett, hvor stor er forskjellen?

 

JA - Muskulatur veier mer enn fett, det er et faktum. Den reelle forskjellen er imidlertid ikke enorm. Forskjellen er på ca 18-20%. Se for deg to litermål (eller en melkekartong) med hendholdsvis muskulatur og fett. Hvis vi veier literen med muskler, vil den veie ca 1,1kg (1.06kg for å være helt nøyaktig). Når vi veier literen med fett, vil den veie ca 0,9kg altså en forskjell på snaut 200 gram pr liter masse. 

 

Hvis vi skal angi dette presist, kan vi si at tettheten til muskelmasse er 1,06 gram pr milliliter (g/ml), mens fett har en lavere tetthet på 0,9 gram pr ml. Dette kan forklare at en endring i kroppssammensetning (mer muskler, mindre fett) ikke alltid gir den vektreduksjonen man forventer og håper, men du vil garantert merke at midjemålet reduseres og gamle klær blir romslige.

 

Er tung beinbygning en forklaring til overvekt

Tung beinbygning er ofte en av hovedårsakene til overvekt, eller?
Det er mange mekanismer som spiller inn i for hold til et menneskes kroppsvekt; fysisk form, matinntak, aktivitetsnivå, alder, men er beinbygning en av disse? Er det slik at tung beinbygning kan forklare høy kroppsvekt?

La oss se på noen fakta før vi konkluderer. Voksne mennesker har totalt 206 knokler som sammen utgjør skjelettet. Knoklene våre er «normalt» på sitt mest robuste i begynnelsen av 20 årene, men dette kan opprettholdes ved hjelp av trening og bevegelse gjennom hele livet. For en gjennomsnittlig voksen utgjør vekten av skjelettet/ knoklene («beinbygningen») mellom 12 og 15% av den totale kroppsvekten. Allerede her ser vi at beinbygningen ikke har voldsom betydning for kroppsvekten. I tillegg vet vi at skjelettets prosentvise andel av kroppsvekten, bli lavere jo tyngre du er.   

 

Beinbygning og knoklenes kompakthet varierer noe fra person til person, men altså ikke mye og utgjør uansett ganske lite av din totale kroppsvekt. Forskjellen på en med kraftig og mindre kraftig beinbygning vil i praksis være maks opp mot en til tre kilo. Gjør det du kan for å sikre et sterkt skjelett gjennom hele livet, så kan du trene deg ned i vekt og holde deg i form med variert trening og et robust skjelett.

Relaterte artikler


Tilbake