Bli sterkere med 5 enkle punkter

Få det inn i din treningshverdag

Vegard Tangen
Personlig Trener
Vegard har en bachelorgrad i idrett og helse fra HiOA. Selv trener han aktivt Crossfit. Han har spesialisert seg på funksjonell styrketrening og brenner for å utvikle teknikk og mobilitet.

Å bli sterkere i en øvelse er ikke nødvendigvis en lett oppgave, men med noen gode holdepunkter er det lettere å få de resultatene man ønsker. Under har jeg listet opp fem punkter jeg bruker når jeg jobber med enkeltøvelser.

 

PS: I denne artikkelen bruker jeg knebøy som eksempel, man kan også bruke disse punktene til andre øvelser.

 

1. God teknikk

Teknikk er viktig for å kunne løfte tungt, og ikke minst trygt. Les mer om  "veien mot en perfekt knebøy" her.

 

2. Mer bevegelig

Bedre bevegelighet vil påvirke bevegelsesbanen i øvelsene og minske skadepotensialet, som videre hindrer blant annet treningsfravær. Les mer om  "slik blir du mykere uten å tøye" her.

 

3. Støtteøvelser

Bruk støtteøvelser for å styrke de ”svake” muskelgruppene du har. Eksempler på dette kan være plankeøvelser for å styrke kjernemuskulaturen og benpress og bulgarsk utfall for å styrke beina.

Benpress

Bulgarsk utfall

Planke i slynge

4. Rutine

En god rutine på treningen er viktig for å utvikle styrke. Når det kommer til knebøy er det ikke nødvendigvis viktig å løfte mest mulig oftest mulig, men gjerne sette treningen i et system og dokumentere belastningen for å sikre fremgang. En gang i uken med knebøytrening kan fint være nok.

 

5. Tålmodighet og restitusjon

Ingen ting kommer av seg selv eller over natta. For å bli sterkere i knebøy kreves tålmodighet, musklene trenger tid til å restituere. Bruk gjerne en PT til å hjelpe deg å sette riktig belastning og realistiske delmål. Forsøk å ikke bli for ivrig i startfasen, du vil ikke risikere å miste motivasjonen eller bli skadet. 

Relaterte artikler


Tilbake