Treningen som gjør Trine sprekere

Historien om 5 før 50

Andreas Skjetne
Personlig trener og Fagansvarlig Evolution
Andreas har en bachelor i fysisk aktivitet og helse ved NIH. Med over 5000 PT-timer og en aktiv idrettskarriere, har han lang erfaring innen trening og helse.

Det er en travel fredags formiddag på EVO Sjølyst. Vi er med personlig trener Henrik Westgaard og hans PT-kunde Trine, de kom i kontakt gjennom et familiemedlem og startet treningen for et halvt år siden.

Trine har akkurat fylt 50, men som mange andre, hadde hun trent mindre enn ønskelig de siste 6 årene. Derfor ble et naturlig mål å få inn trening som en del av hverdagen. Fokuset ble generell trening for sterkere og sunnere kropp, med fokus på styrketrening.

For å kunne bevare motivasjonen gikk de inn for en målsetting de kalte ”5 før 50”. Det innebar å klare 5 repetisjoner av chins, 5 repetisjoner av egen kroppsvekt i markløft og 5 push-ups før hun fylte 50 år.

- Når vi begynte tok hun 0 chins, 0 push ups og kun en repetisjon på 35 kg i markløft. Nå tar hun 5 chins, 15 push-ups (perfekte) og 5 repetisjoner med 75 kg i markløft, sier PT Henrik Westgaard.

Vi er med på en tøff treningsøkt med fokus på tunge vekter. Det utføres markløft, chins og push-ups. Trine viser at styrketrening virkelig er noe du må fortjene gjennom innsats. Hun får tøffe øvelser til å se enkelt ut.

- Hun ser kanskje ikke så sterk ut, derfor er det å trene med såpass tunge vekter ganske kult, sier PT Henrik.

Vi prater litt mellom seriene og alle er enige i at styrketrening ikke trenger å gjøre deg stor og tung. Trine er et godt eksempel på at alle kan trene variert. Hun forteller at treningen overføres til andre aspekter i livet. Hun kjenner seg mer våken, får mer energi og kan levere bedre både på jobb og privat.

- Trener du styrke noen ganger i uken med fokus på tyngre vekter vil du bli sterkere, men ikke noe større. Det avhenger av energibalansen, forteller PT Henrik.

Etter 50 minutter med effektiv trening er  timen over og Trine er klar til å fortsette sin travle hverdag. Rett før hun skal gå kommer det en eldre dame bort til oss. Hun er imponert over hvor sterk Trine er, men litt bekymret over de tunge vektene.

- Det går veldig bra, jeg blir gradvis sterkere. Kroppen rekker å venne seg til vektene mellom hver økt. Dette burde flere kvinner i min alder gjort, svarer Trine elegant.

Vi er selvfølgelig helt enige og anbefaler alle å trene jevnlig. Både kondisjon og styrketrening er viktig for deg. Alle har godt av belastning som er litt tyngre enn det du gjør til vanlig. Start forsiktig, men husk å holde progresjonen. Noe må bli litt tøffere hver gang for at kroppen skal utvikle seg.

Relaterte artikler


Tilbake