Her finner du riktig trening

Se hva som passer deg!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Du har besluttet å være fysisk aktivitet i det daglige liv. Det neste trinnet er å velge riktig type aktivitet for deg. Det viktigste å huske er å velge en aktivitet som du synes er gøy. Se etter en aktivitet som du sannsynligvis kommer til å nyte. Foretrekker du å tilbringe tid innendørs eller utendørs? Alene eller sammen med folk? Det er større sannsynlig å lykkes med en livsstilsendring hvis valgt aktivitet passer dine preferanser og din livsstil.

 

Identifiser din type fysisk aktivitet - hva gir deg noe?

Glede, mestring, styrke, bedre helse, mindre smerte, venner eller nye opplevelser. Ta deg tid til å svare på dette. Liker du at ting er organisert eller foretrekker du en mer uformell tilnærming? Har du lyst til å gjøre ting på egenhånd, eller være en del av en gruppebasert aktivitet?

 

1. Trene alene - er du motivert?
I så fall er dette et godt alternativ, spesielt hvis din travle timeplan hindrer deg fra å planlegge å være aktiv hver dag.


2. Treningskamerat
Det viser seg at å forplikte seg til fysisk aktivitet gjennom andre har god effekt. Dette sikrer i større grad at du gjennomfører det du har planlagt.


3. Lagidrett
Organiserte aktiviteter tilbyr muligheten til å utvide din sosiale sirkel. Kombiner aktivitet og sosialt liv.

4. Litt av alt
Et eksempel kan være å trene alene en dag i uken, trene med en kompis eller delta i en lagidrett de andre dagene.

 

Noen form for fysisk aktivitet er bra for deg, ulike fysiske aktiviteter har ulike resultater. Bestem ditt mål, de vil styre deg mot riktig intensitet, og hvilken aktivitet som passer for deg.
 

Tips til å velge riktig fysisk aktivitet:


- Velg en aktivitet du liker og som passer din livsstil. Trivsel er nøkkelen til å holde seg til en plan. Velg en aktivitet du liker, ikke en du tror er "bra for deg".

 

- Tenk tilbake. Om du likte en bestemt fysisk aktivitet som barn, for eksempel sykling eller basketball? Hvis ja, gi den aktiviteten en sjanse til.

 

- Vær realistisk om din nåværende helse og kondisjon. Hvis du er nybegynner, kan de fysiske kravene til visse aktiviteter (som løping) være for mye i begynnelsen. Velg et mildere alternativ og jobb deg oppover.

 

Vurder fordeler og ulemper ved følgende aktiviteter som kan være bra for deg:

Sykling:

Sykling er vektbærende aktivitet som er skånsom mot leddene. Det kan bygges inn som et transportmiddel. Og det kan gjøres innendørs.

 

Treningssenter:

Instruktører eller personlige trenere bør være til stede for å hjelpe deg å bruke utstyret riktig og redusere risikoen for skader. Benytt deg av den muligheten i starten for å komme i gang. Husk at de er der for å hjelpe deg.

Løping:

Det er en vektbærende aktivitet så det hjelper å bygge sterke bein. Det er en av de beste måtene å forbedre kondisjonen på. Behovet for utstyr er minimalt, men det anbefales at du kjøper et par gode joggesko.

 

Svømming:

Oppdriften i vannet støtter kroppen din slik at risikoen for muskel- og skjelettskader er liten. Svømming trener hele kroppen, men spesielt musklene i rygg, bryst og armer. Svømming er en ideell form for trening for folk flest.

 

Lagsport:

Lagidretter tilby vennskap og moro. Det er lettere å trene når du koser deg. Det er faste rutiner og forplitelser.

 

Gange:

Turgåing er en ideell trening, spesielt for nybegynnere. Det er gratis, enkelt å utføre og krever ingen spesiell opplæring eller utstyr bortsett fra et par gode sko. Du kan gå alene, med en venn, eller du kan bli med i en lokal gågruppe.

 

Styrketrening:

Styrketrening inkluderer trening med frie vekter og kroppsvekt trening. Trivsel er nøkkelen til å opprettholde et treningsprogram.

 

Finn din treningsglede, gjennomfør den med en god følelse og oppsøk ting som tilføyer deg noe.

 

Kort oppsummert:

1. Lag avtaler

2. Sett deg små delmål

3. Planlegg

4. Lystbetont

5. Givende

Relaterte artikler


Tilbake

Mest leste artikler

Treningsprogram:

Treningsprogram:

Blogglistenhits