Intervall øker forbrenningen

Her ser du hvorfor!

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Din evne til å forbrenne mange kalorier, er helt avhengig av et hjerte som klarer å pumpe mye blod. Hjertet er en muskel (din viktigste!) som pumper ut blod med oksygen til musklene som jobber når du beveger deg. Uten nok oksygen stopper musklene opp og du klarer ikke å bevege deg. Den mengden blod som hjertet pumper ut i ett slag, kalles slagvolum. Jo mer blod hjertet ditt klarer å pumpe ut i hvert hjerteslag (pulsslag), jo mer oksygen får musklene dine. Når musklene får mye oksygen, klarer vi å bruke musklene mer/hardere – vi beveger oss fortere og jobbe hardere. Vi vet med sikkerhet at jo hardere vi jobber, for eksempel jo fortere du går eller løper, desto større blir kalori- og fettforbrenningen.

Intervalltrening med høy intensitet er den suverent mest effektive treningen for å styrke hjertet ditt og øke slagvolumet. Ved å trene intervalltrening forbedrer du hjertekapasiteten og kondisen og gjør deg selv i stand til å sende ut mer blod med oksygen til musklene. Den økte mengden med blod til musklene dine fører til at du kan jobbe hardere og forbrenne flere kalorier når du trener. Du merker dette best ved å se at farten øker når du går eller løper. På sykkel, ellipsemaskin og AMT, vil du merke at du kan ha på mer motstand når du tråkker. Jo større motstand du har når du tråkker, jo høyere blir kaloriforbruket.

Hvis du lurer på hvorfor en som er i god form klarer å løpe fortere enn en som er i dårligere form, har dette nesten alltid sammenheng med hjertets pumpeevne (slagvolum). Den best trente personen har et hjerte som pumper ut mer blod med oksygen i hvert slag slik at vedkommendes muskler kan jobbe for å holde høy fart og forbrenne mange kalorier i treningen.

Intervalltrening er ganske tøff trening, men med den effekten du får, er det verdt det!

Relaterte artikler


Tilbake