En måned med godtestopp er over

8 tips du trenger videre.

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er en anerkjent treningsekspert i media, og en etterspurt foredragsholder.

Vår spennende utfordring ”Godtestopp Januar 2018” er over. Du som har vært med kan klappe deg selv på skulderen og si godt jobbet. Mentalt hadde du kraften og styrken til å gjennomføre.

 

Resultater er ofte individuelle, selv om grunnoppskriften kanskje er den samme. Noen føler seg mer opplagt, noen har gått ned i vekt, mens andre har mest endringer på det mentale plan. Uansett hva effekten av en måned uten søtsaker er, ønsker vi å bidra med noen nyttige tips til refleksjon på veien videre:

 

1. Ta med deg læringen

Lær av det du opplevde den forrige måneden, du kjenner nå antakeligvis deg selv enda litt bedre. Viktig læring er hva som skjer når du får søtsuget og hvilke tiltak du kan bruke mot det. Dette kan du bruke i tiden fremover etter behov.

2. Hva nå?

Finn ut hva du vil. Er det hæla i taket og sjokolade hver kveld eller har du fått noen sunne vaner du vil opprettholde? Dersom det sistnevnte er din plan fremover, kan det være aktuelt å innføre snop kun på lørdager?
 

3. Tenk balanse:

Litt kos når du fortjener det er bare sunt for kropp og sjel, men vær ærlig med deg selv. Stå over når du føler det er riktig å holde seg unna, enkelt og greit.

4. Mestring

Mennesker rundt deg er nok imponert over at du har klart en måned uten sukker eller at du prøvde i det hele tatt. Du er i stand til å klare hva som helst, bare du vil det nok.
 

5. Selvdisiplinen har fått en boost

Det du har bevist er imponerende, hva ønsker du å bruke det til nå? Et nytt mål kan være spennende, finn deg nye utfordringer innen trening og kosthold.
 

6. Fortsett å si "Nei!"

Du har antakeligvis sagt nei til vafler, kake, chips, og sjokolade. Sagt nei til gruppepress og mas. Mange av oss sliter med å kunne si "nei". En måned uten sukker har vært en reise i det å utvikle og kultivere denne evnen. Bruk det når det er nødvendig i ditt liv.
 

7. Sunn mat

Du har lært deg sunnere alternativer når du opplever suget etter søtsaker. Det er ingen grunn til å ikke gjøre disse valgene til en livsstil.

8. Tenk hverdagshelse

Bruk snop til velfortjent kos, men tenk på helsen din og spis med måte. Søtsaker er fulle av tomme kalorier som ikke er nevneverdig sunt for oss. Næringen er minimal, men noen unntak er det selvfølgelig.
 

Ta med deg overskuddet, kraften og styrken inn i hverdagen. Litt smartere og litt gladere.

 

Lykke til videre!

Relaterte artikler


Tilbake