Styrketrening for voksne

Hold kroppen frisk og rask

Andreas Olav Skjetne
Redaktør Evolution og Personlig trener
Med over 8000 PT-timer, bachelor i idrettsvitenskap fra NIH og som redaktør for en av Norges største treningsblogger gjør Andreas til en av landets dyktigste personlige trenere.

Styrketrening for voksne handler om å ta vare på helsa og vitaliteten. Dette programmet ivaretar deg som ikke ønsker personlig rekord i benkpress, men som setter pris på en vel fungerende kropp som skal fungere til hverdag og fest. Hold deg ung, tren styrke.

Denne økten passer for alle! Du bestemmer selv intensiteten og hvor tung belastning du ønsker det skal være. Økten kan gjennomføres som runder eller følges i den rekkefølgen den står. Om du vil kjøre den 1, 2 eller 3 ganger i løpet av en uke så gjør gjerne det, bare husk og ha en dag i mellom hver gang. Gi full gass og lykke til!

 

Oppvarming

Varm opp i 10 minutter på valgfritt kondisjonsapparat, gjør deretter 1-2 lette serier med de øvelsene som står under. Husk at oppvarming skal gjøre deg klar til trening, det er viktig å ikke starte for tøft, men heller ikke la det bli for rolig.


4x4 intervall:

Bruk valgfritt kondisjonsapparat, intervallene gjennomføres med 4 minutter på ca 85-90% av maks ytelse. Hopp av/stopp i 2 min. Dette gjentar du 4 ganger.

Pausetiden vil være variabel i forhold til hvilken form du er i. Kjenn på hastigheten selv, men ikke mer enn 2 min pause.



Styrketreningen gjennomføres i runder, med høyest mulig intensitet.

Øvelse

Serie

Reps

Knebøy uten vekt

3

20

Push-ups

3

10

Mountain climbers

3

30

Markløft

3

16

Frontbøy med kettlebell

3

20

Pull-ups

3

8

Burpees

3

15

Airsquat

Push-ups

Mountain Climbers

Markløft

Frontbøy med kettlebell

Pull-ups

Burpees

Relaterte artikler


Tilbake