Slik finner du riktig forbrenning

Ikke la deg lure

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Mange pulsklokker beregner din forbrenning (kcal forbruk) under løping, basert på den pulsen du har når du løper. Dersom klokka også har en GPS som gir info om din kroppsvekt samt hvor langt og fort du har gått eller løpt, vil denne beregningen være svært nøyaktig. Hvis klokka derimot ikke har GPS med farts- og distanseinfo, blir beregningen i beste fall brukbar, men sannsynligvis veldig feil fordi pulsen du har under trening både avhenger av hvor hardt du trener og hvor god form du er i. Det er fordi forbrenning i seg selv ikke bestemmes av puls, men av hva du faktisk gjør av bevegelse.


Uten GPS, vil pulsklokka kun ha varigheten på treningen og hvilken puls du har hatt gjennom økten som grunnlag for beregningen av din treningsforbrenning. Den vet ikke hva slags trening eller aktivitet du faktisk har bedrevet, kun at pulsen har vært høy en periode. Det betyr at en person i svært god form kan komme til å få beregnet samme kcal forbruk på en times hard løping som en person i dårlig form som går en time så lenge de har hatt samme puls. Henger du med? Her er et par eksempler:

 

Lik puls – ulik form – ulik forbrenning i løp

2 kompiser skal trene. Begge veier 80 kg; en er i knallform mens den andre har en form preget av flere års sofasitting. De trener en time ved å bevege seg rundt en friidrettsbane. De starter og avslutter treningen på likt. Han i knallform løper ganske fort med en snittfart på 13 km/t og en snittpuls på 150. Den andre småjogger i 8 km/t med lik snittpuls, 150. Når de sjekker hverandres pulsklokker, er det beregnet samme kaloriforbruk på tross av at den ene har tilbakelagt totalt 13 km, mens den andre bare har jogget 8.

Dette skjer fordi begge har hatt samme gjennomsnittspuls. Siden de veier det samme, vil klokka beregne likt kaloriforbruk fordi klokka kun tar utgangspunkt i pulsen, ikke den tilbakelagte distansen. I dette tilfellet har den i best form brukt langt flere kalorier enn den andre.

 

Par på gåtur

En klassiker er når par skal gå en tur. Hun er i knallform, mens gubben er tung og rusten. Begge går med pulsklokke på sin sedvanlige kveldstur i gangfart. På grunn av sin dårlige form, har mannen vesentlig høyere puls enn sin langt sprekere halvdel; når de kikker på pulsklokkene etter turen, får mannen estimert et langt høyere kcal forbruk enn kvinnen selv om de har gått akkurat like langt og like fort. Den dårlige formen, forårsaker høy puls, som igjen narrer klokka til å tro at mannen har løpt fort og ikke gått i gangfart. Dermed blir det estimerte kcal forbruk langt høyere enn det som er reelt.

Denne problemstillingen elimineres når klokka også beregner avstand (GPS) slik at den får med tilbakelagt distanse i kaloriregnskapet. 

 

Tredemølle gir riktig informasjon

Løper du på tredemølle og slår inn egen kroppsvekt før start, vil tredemølla vise tilnærmet 100% korrekt beregning av forbrenning.

 

Relaterte artikler


Tilbake