Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

4 øvelser for sterkere kjernemuskulatur

Enkle øvelser du kan gjøre!

Bastian Stoermann-Næss
Personlig trener
Er utdannet personlig trener og er aktiv innen Crossfit. Han har spesialisert seg på funksjonell styrketrening, teknikk og vektreduksjon.

Kroppen vil alltid søke etter å være i balanse, det betyr at alle musklene som danner kjernen bør ha et visst samsvar når det gjelder styrke. Det er 8 muskler som danner ”kjernen”, for å gjøre dette forståelig for menigmann holder vi oss unna latin, men snakker heller om det å ha balanse i kjernen. Er du sterkere i ryggen enn magen kan du fort oppnå overdreven svai, ikke bare under øvelser, men også ved normal bevegelse. Det er lite ønskelig med tanke på å være i balanse. I et slikt tilfelle vil det være smart å fokusere mer på trening av magesiden av kjernemuskulaturen.

 

Det vil være viktig å skape en helhetlig sterk kjerne, eller en kjerne som har balanse mellom alle sidene rundt kroppen for å oppnå en skadefri rygg, god holdning og kunne prestere bedre ved trening. Kjernens viktigste funksjon er å motstå ytre krefter. Det betyr at dersom du skal måke snø, vil kjernen jobbe veldig hardt for å unngå for stor rotasjon av overkroppen. Den vil også jobbe for å holde ryggen din rett og sørge for at du ikke overdriver krum eller svai av ryggen.
 

Slik trener du kjernemuskulaturen

- 2-4 ganger i uken

- 3 serier

- 20 repetisjoner
 

1. Frontbøy/Goblet squat

2. Planke på strake armer
 

3. Pallof press
 

4. Farmerswalk/Utfall med kettlebell i en arm Det du skal sitte igjen med nå er at kroppen ønsker å være i balanse. Om det skapes en ubalanse noe sted, vil kroppen kompensere for den. Det er for eksempel her vi ser den økende mengden folk som har fått det man kaller ”kontorholdning”. Personer med denne holdningen ville hatt veldig godt av øvelser som går på Anti fleksjon. Det vil styrke ryggen slik at overkroppen retter seg opp.

Du skal også vite at det ikke er noen snarveier, jevn og tung trening vil ikke bare opprettholde, men også øke styrken i kjernen. Baseøvelser som Knebøy, markløft og skulderpress vil gi kjernen veldig god belastning. Gjennom forskning kan man se at trening av magemuskler kan gjøre mer effektivt og sikkert enn å bruke tid på utallige repetisjoner med sit-ups.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake