Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Bli din egen personlige trener på 1-2-3

Her er tipsene alle bør kunne

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Skulle du noen ganger ønske at du var en personlig trener og kunne trene deg selv i toppform? Vi i Evo anbefaler selvsagt trening med en PT, grunnene til det er mange. Motivasjonen ved det å møte en blid og hyggelig PT gir deg både treningsglede og mestringsfølelse. En annen god grunn er å ha en fast avtale som gir deg kontinuitet, dette forhindrer også at du slutter. Kontinuitet over tid er som kjent det som gir resultater. 

 

Den viktigste grunnen til å ha PT vil jeg likevel hevde er noen helt annet. Det er den faglige kunnskapen til en dyktig PT. Fagkunnskapen er selve grunnmuren til den personlige treneren. Uten grunnmuren kan ikke huset stå støtt og det vil bety at du ikke vil få kvalifisert rådgivning som kunde. Vår yrkesstolthet står og hviler på fagkunnskap, mens evner til å motivere og inspirere kundene kommer fra personlige egenskaper. Om du ikke ønsker å trene med PT eller ikke har planer om å bli en PT selv, hvordan kan du likevel bygge din treningshverdag slik at du når dine mål?

Bli din egen PT

Jeg vil nedenfor gå igjennom de viktigste tipsene slik at du kan være din egen PT. Start med å sette opp din egen treningsplan basert på de aller viktigste treningsprinsippene.

 

Prinsippet om SPESIFISITET:

Spesifisitet vil si å trene den aktiviteten hvor du ønsker å bli god. Eksempelvis må du løpe for å bli en bedre løper og kjøre knebøy for å løfte tyngre i knebøy. Mange glemmer dette og trener veldig allsidig, ved å ikke prioritere den aktiviteten hvor du ønsker resultater vil heller ikke effekten bli like stor. Ett godt råd er å fokusere den største prosentandelen av treningstiden din på spesifikk aktivitet.

 

Prinsippet om PROGRESJON:

Progresjon handler om å øke belastningen slik at kroppen skal bli sterkere, raskere, mer utholden eller hva du matte ønske. Om du vil bli sterkere i benkpress, må du jobbe bevisst med å øke belastningen gjennom følgende tre muligheter:

  • Varighet, hvor mange serier eller repetisjoner du tar
  • Hyppighet, hvor ofte du trener
  • Motstand, belastning målt i kg

Vær tålmodig, øker du for raskt, vil du være mer utsatt for skader. Sakte men sikkert derimot er oppskriften. Belastningen må økes kontinuerlig for at du skal oppnå en sterkere versjon av deg selv. Hvor raskt du kan øke belastningen varierer fra person til person og er høyst individuelt. Om du ikke har trent før, vil progresjonen komme raskere. Dersom du er i god form og trener jevnlig vil det dessverre kreve mer tid og innsats for å fortsette fremgangen.

 

Prinsippet om VARIASJON:

Variasjon er det beste hjelpemiddelet mot kjedelig og ensidig trening. Ved å variere aktivitetene du holder på med vil du kunne finne motivasjon til å drive vedvarende trening. Om du er syklist og sitter på sykkelsetet flere ganger i uken,  kan en løpetur eller styrkeøkt være kjærkommen variasjon. Det er sunt for kroppen å endre aktivitetsbildet fra tid til annen. Kroppen vil bli utfordret på nye måter ved variert trening, noe som kan gi fremgang på den spesifikke aktiviteten hvor du har ditt hovedmål. Ensidig aktivitet kan også være årsak til belastningsskader. Forskjellige måter å variere treningen kan være gjennom en ny type aktivitet, øvelse, distanse, tid, terreng, eller annet.

Sett igang

Ved å bruke denne viktige basiskunnskapen, sett deg opp et treningsprogram hvor du ivaretar alle prinsippene. Blir dette for vanskelig eller avansert anbefaler jeg deg å kontakte en PT, men prøv gjerne på egenhånd først. Husk at en ny vane tar 12 uker å skape, mens en livstilsendring kan ta alt fra 6 måneder til 3 år. Ikke vær for streng med deg selv, det viktigste er kvalitet gjennom bruk av treningsprinsippene, samt kontinuitet over tid. Da kommer resultatene garantert.

 

Ønsker du å komme i kontakt med en EVO-PT, trykk  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake