Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Treningen som reduserer stress

Enkelt og effektivt

Benjamin Vangen
Personlig trener og Refleksolog
Benjamin er utdannet refleksolog og har en bachelorgrad i fysisk aktivitet og helse fra Norges Idrettshøgskole. Hans spesialitet er funksjonell styrketrening og refleksologibehandling.

Kan trening motvirke stress?

 

I hverdagen utsettes vi for en rekke stressfaktorer. Jobb, skole, familie, venner, trening, egentlig alt som krever noe av deg kan til tider virke stressende. En studie gjort av European Commission viser at 50-60% av alle tapte arbeidsdager er relatert til arbeidssituasjonen, altså påkjenningen du får gjennom jobben du gjennomfører. Kjenner du deg igjen i noe av det du leste nå? La oss med en gang røpe svaret på overskriften, trening kan motvirke stress.

 

Hva er stress?

Stress er egentlig hormonene kortisol og adrenalin, begge skilles ut i binyrene. Kortisol har i USA fått merkelappen ”dødshormonet”. Årsaken er at kroppen rett og slett ikke er skapt til å ha for høye verdier av kortisol, det fører til feil hormonstatus og påvirker kroppen vesentlig over tid. Stress kan med andre ord beskrives ved at nervesystemet frigir nettopp adrenalin og kortisol. Hormonene fører til fysiske endringer i kroppen som skal hjelpe oss med å reagere raskt og effektivt, for å komme i gjennom den stressende situasjonen. Rent fysiologisk øker hormonene pulsen, pusten, blodtrykket, metabolismen og de spenner opp muskler, pupillene utvides og vi begynner å svette. Som du akkurat leste er ”stress” i den fysiologiske betegnelsen basert for kortere perioder, som i gamle dager da vi måtte slåss med en bjørn for å skaffe middag til familien. Om stressituasjoner er vedvarende, kan de føre til både fysiske og psykisk reaksjoner og over tid være årsaken til både fysisk og psykisk sykdom.

 

Trene for å fjerne stress

”Å gå for hardt ut” er ikke et begrep bare for toppidrettsutøvere i konkurranser. Dersom du i en stressende hverdag føler mer stress ved å få tid til trening, kan du faktisk stå i fare for å påvirke kortisolnivåene negativt allerede her. Treningen du foretar deg bør i tillegg være lystbetont og være av en foretrukket treningsmetode som gir deg en god opplevelse. Kroppen er faktisk så ærlig at den responderer svært ofte akkurat på samme vis som vi tenker. Dersom treningsøkta går i hundre og du føler du ikke finner flyten, produserer kroppen faktisk stresshormoner i stedet for å forbrenne dem. Derfor kan den stressdempende treningen være alt fra rask gange til en hard økt med en personlig trener. Det viktigste er at du gjennomfører trening som passer for deg og det nivået du til en hver tid besitter. Forskning viser at om du klarer å finne roen rundt det å trene, samt godfølelsen under trening, kan du faktisk senke kortisolnivåene og stresshormonene i opptil 2 døgn. Gevinsten ved å gjennomføre treningen er derfor veldig stor.

Nå er det bare for deg å finne riktig anledning og treningsmetode til å starte arbeidet mot et lavere stressnivå. Det er ikke alltid nødvendig å gjøre som alle andre, det handler om å ”gjøre din greie”.

 

Vil du trene med Benjamin, trykk  her

 

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake