Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik trener du din viljestyrke!

Enkle grep som passer for alle

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

For å oppnå våre mål innenfor trening snakker vi ofte om målsetninger og treningsprogram som nøkkelen til suksess. Dette er viktige elementer som bør være tilstede for å komme i god fysisk form. Mange glemmer likevel det som etter min mening og erfaring som PT, er den største utfordringen når du skal nå dine mål: VILJESTYRKE.

 

Vilje er en ”muskel”, den er trenbar, jo mer du trener viljen din, jo sterkere blir den. I mange idretter er viljen til å lykkes, vilje til å trosse smertene av å presse seg selv til det uutholdelige, forskjellen på en gullmedalje og en 5. plass. Selve definisjonen på vilje er målbevisst streben, evnen til å foreta riktige valg, og omsette tanker til handling. Moderne språkbruk vil ofte beskrive vilje som evnen til å ta personlige beslutninger og å holde fast ved dem tross motgang.

Vi har alle kjent på den gode følelsen ved å bestemme oss for noe. "Nå har jeg bestemt meg, dette skal jeg klare!". Dessverre skjer det ofte at viljen til å gjennomføre forsvinner. Unnskyldningene kan være så mangt. La oss se på noen eksempler hvor mange vil kjenne seg igjen:
 

  • Jeg har ikke lyst til å løpe i dag, fordi det er dårlig vær
  • Det er for mange folk på treningssenteret på mandager, derfor passer det bedre i morgen
  • Dagen krevde så mye av meg, jeg er for sliten til å trene
  • Jeg skal bare slappe av litt før jeg skal trene

Alle disse unnskyldningene er eksempler på manglende viljestyrke. Fri vilje er viktig og vi tar mange valg hver dag. Det som er viktig å tenke på er om beslutningen vi gjør er til det beste for oss selv. Har du store planer og drømmer, men lav gjennomføringsevne, så er viljestyrke nøkkelen til å endre dette. Ta et endelig oppgjør med deg selv. Bestem deg for å bli den personen du ønsker å være. Er du derimot en person med gode vaner som tar gode beslutninger, er sjansen større for at du fortsetter å gjøre dette. Det er i starten av en endring, en ny prosess eller en utfordrende målsetning at viljen er en begrensede faktor. Her er noen gode råd for hvordan man kan trene ”vilje-muskelen”:

 

  • Sett deg selv i en situasjon hvor du slipper å gå til kamp med deg selv.
  • Er du ofte for trøtt til å trene på kvelden? Tren på morgenen, i lunsjen eller rett etter jobb. Når du har lagt deg på sofaen blir viljen en tøff motstander.
  • Ikke bruk opp viljen din på uviktige ting. Min erfaring er at dersom du har brukt mye viljestyrke en dag, er det vanskeligere å presse seg mer senere på kvelden.
  • Velg dine kamper, ikke sett deg mange store målsetninger på samme tid. Dette krever mye viljestyrke.
  • Tren opp viljestyrken din gjennom å sette deg oppnåelige mål. Dette skal være mål som du kan holde så lenge du følger planen du har laget deg. Mestring gir selvtillit og motivasjon til å utvikle deg videre, dette gjelder også for viljen din. 
  • Sett opp faste avtaler med en venn, en PT eller deg selv. Avtaler forplikter og du unngår ofte å måtte gå til kamp med deg selv.
  • Lystbetont aktivitet er næring til viljen. Velg aktiviteter du liker og som passer med din målsetning. Bygg opp en atmosfære rundt deg som motiverer deg.

 

Bli kjent med din egen vilje, den kommer til å overraske deg, på godt og vondt.

Husk at det er DU som bestemmer når alt kommer til alt.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake