Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Frode trente seg tilbake fra kreften

Her er øvelsene og historien

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Frode trener fast med undertegnede som sin personlige trener. Det har han gjort siden 2007, og han har trent med PT på generelt grunnlag siden 2001.

 

Hvorfor trener du med PT?

«Grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg ønsker å holde helsen på et sunt nivå og ta vare på meg selv. I tillegg er det flott å kjenne på at formen er god selv om jeg ikke blir yngre med årene. Å se seg selv i speilet og være sånn passe fornøyd er heller ikke å forakte, selv om det ikke er det viktigste med treningen for meg personlig. Trening med PT gir riktig treningsteknikk hurtig. Dette kombinert med den motivasjonen som treneren gir, gir følelsen av god 'gjennom-trening'.  Konkrete mål som å klare flere armhevinger eller kroppshevinger er også moro, men det som gir meg mest er å bli utfordret og det å skape mestring. Treningen har gjort meg sterkere både fysisk og mentalt.»  Det skulle vise seg å være viktigere enn noen gang når Frode fikk påvist prostatakreft høsten 2014. Operasjon var nødvendig, men sjansene for å overleve var gode.

 

Hvorfor fortsatte du når du var syk?

"I en sykdomsperiode definerer jeg mye av den tiden som restitusjon. God restitusjon stimuleres med trening, gjennom riktig mengde og belastning. (Dette har en PT god kompetanse på.) Som videre kan gi følelse av raskere og mer lindrende restitusjon. Jeg fortsatte å trene i sykdomsperioden. Ikke like ofte, ikke like hardt og det var etter min mening pusletrening i forhold til våre økter før sykdommen. Jeg gjorde det fordi det var utrolig viktig for å vedlikeholde formen på en tilfredsstillende måte og være så sterk som mulig for å ha krefter til å bli frisk. Det mentale bildet var minst like viktig, jeg kjente på mestring på trening og det var et herlig avbrekk fra det å være syk."

 

Frode ble operert i Tyskland i november i 2014 og operasjonen var vellykket. To uker gikk det før Frode var i gang igjen med treningen. Savnet etter å oppleve den gode følelsen både under og etter trening gjorde at 59 åringen ville raskt tilbake.

 

Hvilken effekt hadde det å trene med PT for å komme tilbake i god form?

«Motivasjon er starten på alle forsetter. Minnet om tidligere suksessfulle treningsperioder gjør at jeg ønsker å komme tilbake dit jeg var. Og relativt raskt. Det var et valg basert på savnet etter å kjenne den gode følelsen ved at kroppen fungerer og at den spiller på lag med meg. Der er treningen enormt viktig og det tror jeg ikke alle mennesker tenker så mye over når de er friske. Etter å ha vært syk, kjente jeg meg også tryggere når jeg skulle trene med Henning. Vi la opp et løp hvor vi skulle ta små steg for hver økt, for så å finne tilbake til god gammel form over tid.»

Slik trente Frode:

Oppskriften ble 2 økter med PT hver uke, og en økt på egenhånd.

Hovedmenyen består av styrketrening, men i sirkler med flere øvelser. På den måten blir intensiteten litt høyere og vektene litt lavere. I forhold til Frode sin målsetning om å trene med et helseperspektiv samtidig som han har mål innen utholdende styrke, så er dette en hensiktsmessig fornuftig treningsplan. Dette gjelder også etter mitt skjønn som PT. Som PT har det vært krevende å trene en person som har gått igjennom en alvorlig sykdom. Det å balansere treningsøkter gjennom belastning har vært en kommunikasjonsøvelse mellom PT og kunde. Mental støtte har vært like viktig og nødvendig for Frode, men der har det viktigste vært å lytte og spre godt humør på timene. Det er også ekstremt viktig å påpeke at Frode hele tiden har fått klarsignal til å trene fra sin lege. Det var en kontinuerlig vurdering som vi måtte ha med oss både under og etter sykdommen.

 

Hvordan er formen i dag?

«Formen i dag er i mine øyne stigende og i tråd med min intensjon og trenerens mål. Veien er målet, og en stadig fastere kjernemuskulatur gir følelse av økt velvære. Jeg er veldig fornøyd. Formen er faktisk bedre enn den var i fjor på denne tiden! Jeg setter naturlig nok enda mer pris på treningen og det gjør noe med treningsviljen. Trent har jeg alltid gjort, men kontinuiteten jeg har nå er mye bedre. Jeg trener 3 ganger per uke fast, og sluntrer ikke unna en eneste gang. Resultatene har vist seg umiddelbart og jeg tar flere armhevinger nå enn noen gang før. Det er ikke verst for en ung mann på 59 år!»

 

Jeg vil gjerne takke Frode for at han ville dele sin historie med andre. Alle sykdomssituasjoner er forskjellige og det er ikke alle som kan eller ønsker å trene gjennom kreften. Målet med artikkelen er å dele en positiv historie om hvordan trening kan bidra i en vanskelig tid.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake