Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Når på døgnet forbrenner du mest?

Er det best å trene morgen eller kveld?

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Når på døgnet skal du trene for å oppnå høyest forbrenning? Det som betyr mest, er hva du faktisk gjør og ikke når du gjør det. Men dersom du for eksempel er mindre opplagt og pigg om morgenen og derfor ikke klarer å ta i like bra som på ettermiddagen, vil du sannsynligvis kunne trene med høyere intensitet og forbrenning på ettermiddagen. Ikke på grunn av tidspunktet i seg selv, men fordi du klarer å yte mer senere på dagen.

 

Fett- og karbohydratforbrenningen fra morgen til kveld

Her er det forskjeller! Tidspunktet for treningen vil påvirke hvilke næringsstoffer, fett eller karbohydrater, du forbrenner.

 

Høyere fettforbrenning om morgenen

Kort fortalt vil trening om morgenen gi en høyere grad av fettforbrenning. Hvor stor forskjellen er reelt sett, varierer i forhold til hvor hardt og lenge du trener, hvor godt du har spist dagen før og hvor godt og hvor lenge du har sovet den natten. En av hovedgrunnene til at du forbrenner relativt sett mer fett om morgenen, er at det er mindre sirkulerende sukker i blodet om morgenen når du har sovet og ikke spist siden kvelden før. Med mindre sukker tilgjengelig, velger kroppen å forbrenne mer fett for å få energi til treningen

 

Morgentrening med eller uten frokost?

Spiser du frokost før morgentreningen, frigjøres hormonet insulin som følge av matinntaket. Insulin reduserer kroppens bruk av fett som energikilde. Derfor forbrenner du mer fett hvis du ikke spiser før morgenøkten. Dette betyr ikke at det nødvendigvis er best å trene på tom mage, spesielt ikke hvis du skal trene relativt hardt og/eller lenge på morgenen. For å kunne klare det, trenger du tilførsel av energi fra for eksempel en frokost eller tilførsel av energi underveis i morgentreningen.

 

Bedre utpå dagen?

De fleste vil oppleve at de er piggere utover dagen og det har sannsynligvis sammenheng med at man spiser jevnt og trutt gjennom dagen slik at man har mer energi som er klar til å brukes når treningen starter utpå dagen eller kvelden. Hvis du klarer å yte mer og dermed trene «bedre» på ettermiddagen, vil du i praksis ha større utbytte av å trene da.

 

Hva passer best for deg?

Om du trener på morgenen eller kvelden, på tom eller full mage, må bli opp til deg og hva som passer best totalt sett. Varier gjerne tidspunktet slik at du faktisk får trent, og ta den hardeste treningen utpå dagen eller ettermiddagen/kvelden hvis det er mulig.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake