Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Kan vi velge hvor fettet skal forbrennes?

Lar det seg gjøre å punktforbrenne?

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Joda, det er mulig med punktforbrenning! Det skjer faktisk hver gang du beveger deg! Du punktforbrenner fett fordi musklene du bruker for å bevege deg, har et lite lager av fettenergi som brukes til for å frigjøre energi til bevegelsene. Disse lagrene med fett inni muskelen, kalles intramuskulære fettlagre, og jo hardere du trener, desto mer av disse brukes for å skaffe deg energi til bevegelse.

 

Når du trener, vil du trenge mer energi og fett enn det lille muskellageret, så da vil kroppen forsyne seg av andre og større fettlagre enn de du har i muskelen. Når du er ferdig med treningen, vil fettlagrene i musklene fylles slik at musklene har energien klar til neste gang du skal bruke akkurat de musklene.

 

Punktoppstramming med styrketrening

Flere gode nyheter! Du kan «punkt trene» musklene dine med styrketrening. Når du bruker musklene, spesielt i styrketrening, strammer du opp akkurat de områdene og musklene du bruker i treningen ved at musklene blir litt større og sterkere. Bare prøv å trene baksiden av armene noen uker, så vil du oppleve at «grevinnehenget» begynner å forsvinne fordi muskelmassen øker.

 

Diger av styrketrening?

Du trenger ikke å være redd for at styrketreningen gjør deg kjempestor på rekordtid. Det skjer ikke med mindre du er en ung mann som trener voldsomt mye og bruker doping. Du vil imidlertid kjapt merke at musklene strammer deg opp.

 

Større muskler rett etter trening?

Rett etter at du har trent, vil du sannsynligvis merke at buksene og kanskje genseren sitter litt tettere enn vanlig. Det er ingen grunn til panikk; du har ikke blitt kjempemuskuløs på en treningsøkt (dessverre eller heldigvis!), men rett etter trening er det økt blodgjennomstrømning i de musklene du har brukt under treningen. Blodgjennomstrømningen medfører at musklene er «litt større» i noen minutter etter treningen. Det «går over» etter kort tid. Du merker dette mest dersom du har trent beina (rompe og lår), siden det er store muskelgrupper.

 

Mer muskler og mindre fett!

Hva blir totaleffekten av denne punktforbrenningen og -oppstramningen? Jo, det blir mer muskler og mindre fett, men det er styrketreningen som vil utgjøre den største forskjellen i forhold til å stramme opp. Punktforbrenningen av fett har en beskjeden effekt i musklene, mens styrketreningen virkelig kan forandre muskulaturen raskt. De styrkede musklene oppfattes ofte som punktforbrenning av fett, mens det i realiteten er muskelen som tar større plass enn tidligere.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake