Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Unngå feriekiloene

5 enkle punkter du kan følge

Anette Lyngbø
Personlig trener
Anette er utdannet personlig trener og kostholdsveileder. Gjennom sin erfaring har hun spesialisert seg på livsstilsendringer med fokus på kosthold og fettforbrenning.

Det er sommer, det er fri og det skal nytes! Dessverre er mange litt stresset over ferien og redde for å legge på seg, men frykt ikke! Med litt ekstra innsats vil du klare å nyte sommeren uten å legge på deg de beryktede feriekiloene. Her får du mine fem beste råd. 
 

1. Hold god struktur på dagen

Grunnen til at du går opp i vekt er fordi du spiser for mye. Det er utrolig lett å få i seg mer enn kroppen har behov for når dagene glir inn i hverandre. De faste rutinene blir vanskelige å forholde seg til, men prøv likevel å spise til faste tider og unngå småspising mellom måltidene. Dersom frokosten blir forskjøvet, så forskyver du enkelt og greit bare lunsjen også. La det gå minst 3 timer mellom hver gang du spiser.

Ikke la ferien skli helt ut.

 

2. Oppretthold treningen

Du har ferie og masse etterlengtet fritid. Bruk en liten time på en treningsøkt et par ganger i uken. Jogg, tren styrke, finn en bakke som du løper opp og ned. Unn deg selv et par treninger, la ferien bli tiden hvor du kommer inn i de gode rutinene. Kroppen din elsker å bevege seg og du er garantert fornøyd etterpå. Trener du ute i solen får du farge i samme slengen. Vinn-vinn!

Trappetrening er tungt, men veldig effektivt!
 

3. Unngå småspising og ”snacking”

Dette må få være et eget punkt, fordi det ofte er en av de vanligste årsakene til at kiloene sniker seg på. Sommeren er for mange softis på brygga, jordbær med fløte, et glass iskald øl i sola eller en pakke kjeks på stranda. Dette kan selvfølgelig få være en del av ferien din, men nyt med måte hvis du vil unngå vektoppgang. Kanskje du kan spise en litt lettere lunsj den dagen, eventuelt droppe det faste mellommåltidet? For det er når småspisingen kommer i tillegg til det du vanligvis spiser, at vekten går opp.

Ha oppkuttet frukt og grønt tilgjengelig. Det er smart når du blir fysen på noe godt!
 

4. Snik inn hverdagsaktivitet så ofte du klarer

Jeg kan ikke få understrekt hardt nok hvor viktig dette punktet er. Bare vær i bevegelse, så mye du kan! Bli med barna på gjemsel, unn hunden din noen ekstra gode turer, spill frisbee på stranda, svøm, dans når du er på byen. Snurr rundt din egen akse, reis deg opp og ned, bare beveg deg! Det er ingen krav til hvordan, alt hjelper.

Tur i skog og mark er ypperlig hverdagsaktivitet, i tillegg er det godt for hodet.
 

5. PLANLEGG

I ferien er man ofte på farten, av og til må man ty til bensinstasjon, butikk eller kiosk for å få seg et måltid. Da er det lett å ende opp med en pose boller, eller en grillpølse, men dette er mat som har mye kalorier og lite næring. De gjør hverken kropp eller humør noen tjeneste. Du blir fort sulten igjen og mange opplever å føle seg slappe og humørsyke. 

 

Hva med å prøve noen av disse næringsrike og magre alternativene som du kan nyte rett fra butikken?

- Wraps av speltlompe, kalkunskinke & ferdigvasket salat. 

- Skyr eller gresk youghurt med mindre sukker

- Grove rundstykker med mager smøreost

- Frukt og grønnsaker

Eller best av alt: Smør med niste! 


Jeg håper disse tipsene kan være til hjelp for noen. Men viktigst av alt: Ferien skal nytes og du fortjener å kose deg. Du er jo tross alt helt rå!

Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Relaterte artikler


Tilbake