Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Hvor viktig er mat etter trening?

Banan, proteinshake eller ingenting?

Karina Danielsen
Personlig Trener
Karina er utdannet personlig trener hos AFPT. Hun fokuserer på trygg og effektiv trening med god teknikk. Ved siden av PT utdannelsen har Karina tatt kurs innenfor muskelvekst og fettforbrenning.

Er det egentlig nødvendig å kaste seg over bananen før treningsøkten en gang er ferdig. Eller kan du vente med tilførsel av næring, uten at det går på bekostning av treningseffekten? Dette er et vanlig spørsmål blant de som trener.

 

Karbohydrater

Det er lett å få et inntrykk av at næring med en gang etter trening, spesielt karbohydrater er viktig for å fylle glykogenlagrene. Når det er sagt skal det en absurd stor mengde vekttrening til for faktisk klare å tømme disse lagrene. Den mengden trening vil ingen av oss klare å gjennomføre.

Når det kommer til karbohydrater, vil det kunne redusere muskelproteinnedbrytning, men kun om proteininntaket ikke er tilstrekkelig. Det vil si mindre enn mengden proteiner du får i deg gjennom vanlig kost. Om proteininntaket er tilstrekkelig, vil egentlig karbohydratene være «overflødig» i forhold til muskelproteinnedbrytning.

 

Proteiner

Proteiner er viktig for å bygge muskler, men også for å hemme muskelnedbrytning. En utrent person har et anabolt vindu (fasen hvor musklene gjenoppbygges etter trening) på 24-48 timer, kan vare så lenge som 72 timer hos helt utrente. Det betyr at du har veldig god tid til å få i deg den næringen kroppen trenger for å bygge muskler.

For en utrent person er det mer hensiktsmessig å opprettholde et optimalt proteininntak (for de fleste er 1,8g/kg mer enn nok), balanse i kostholdet og ellers ta gode matvalg. Det vil gi bedre resultater over lang sikt enn å tenke på når maten blir inntatt.

Derimot hos topptrente vil gjerne det anabole vinduet vare i 4 timer før det går tilbake til baseline, derfor vil tilførsel av næring få timer etter trening være en viktig faktor.

 

Generelle retningslinjer

Utrent: fokuser på treningsøktene, tren godt og nok. Husk gode matvalg for å gjøre treningseffekten størst mulig.

Viderekommen: Tiden mellom måltidet før og etter trening bør ikke overskride 6 timer. Siste måltid før trening bør komme mellom 2-3 timer før treningsøkten.

Avansert: Treningsøktene bør legges inn 4-5 timer før eller etter måltid og innta ekstra næring 1 time før eller etter.

Konklusjon
Du trenger ikke ta fart for å hive deg over bananen og proteinshaken som står klar i hyllen på trening, det går helt fint å vente litt – selv når du er godt trent!

 

Kilder: Børge Fagerli Online kurs

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake