Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

4 gode grunner til innendørstrening

Mads Kaggestads tips til sommertrening

Mads Kaggestad
Tidligere profesjonell syklist
Har syklet for det franske UCI ProTour-laget Crédit Agricole. Her fikk han delta i Vuelta a España 2006. Han syklet for laget i fire sesonger, og nå jobber han blant annet som sportskommentator i TV2.

Som profesjonell sykkelrytter var jeg nøye med å opprettholde treningsgrunnlaget gjennom hele sesongen. Selv på sommeren trente vi inne for å vedlikeholde styrken i kropp og tråkk. Det tror jeg mange mosjonister kan lære mye av.

Sommeren er her og med fint vær er det fristende å trene mer ute. Sykling, løping og andre typiske kondisjonsøvelser føles lettere på tørt føre, med sol i ansiktet og med mindre klær på kroppen. For deg som har trent innendørs gjennom vinteren er utgangspunktet godt for en aktiv sommer, men betyr dette at du kan droppe innetreningen?

Smart vedlikehold

På vinteren trente vi kontinuerlig inne, både ergometersykkelen og vektene ble mye brukt. Kun et fåtall ganger var det mildt nok til at vi kunne sykle utendørs vintestid. Om våren og sommeren flyttet vi sykling og løping utendørs, men vi opprettholdt likevel faste økter med ergometersykkel og styrke innendørs for å ta vare på styrke i kropp og tråkk. På ergometersykkelen trente vi konsentrerte intervallprogram på høy puls, og styrketreningen innebar faste økter vi hadde fulgt hele vinteren.

For mange blir sommerformen skapt på vinteren. Om formen vedlikeholdes gjennom sommeren starter du på et høyre nivå når sommeren er over. Én styrkeøkt i uken er nok til å bevare styrken i kroppen gjennom hele sommeren, og det er noe alle kan klare. På denne måten klatrer du oppover på utviklingstrappen. Mange mosjonister undervurderer viktigheten av innendørstrening på sommeren.

Lite forstyrrelser

Noen synes kanskje der er sært å trene inne på sommeren. Innendørstrening kommer derimot med flere fordeler som lite forstyrrelser på gjennomføring, rytme og effekt. På sommeren kan ergometersykkelen brukes til restitusjonstrening på lav belastning og lette gir, eller til spesifikke intervalløkter. På dager med elendig vær er det også lettere å gjennomføre intervalløkter med hyppige fartsøkninger og korte pauser inne. Sykkeløkter på en viss puls og tråkkfrekvens er også meget effektivt innendørs. Slik tar du steget opp på et høyere fysisk nivå fordi treningsgrunnlaget vedlikeholdes kontinuerlig.

Treningsarenaen innendørs er et viktig supplement til utetreningen, og ikke bare på ergometersykkelen. For å beholde styrken i kroppen er det også viktig å vedlikeholde styrketreningen hele sommeren.

Variasjon

Med alternativer skapes mer variasjon, og det er lettere å opprettholde ønsket treningsvolum.

Noe styrketrening er mulig å gjennomføre utendørs, men for å ivareta det gode grunnlaget fra vinteren og samtidig møte en ny høst med et enda bedre utgangspunkt anbefaler jeg kontinuerlig styrketrening gjennom sommeren med kjente øvelser. Det er vanskelig å få til effektiv slynge- og  vekttrening utendørs.

Naturlig periodisering

Når solen skinner og naturen kaller er det deilig å komme seg ut og få avveksling fra treningslokalene. Dette kombinerer jeg med spesifikke intervalløkter og styrkeøvelser jeg har jobbet kontinuerlig med over tid, da disse er mest effektive innendørs. Slik opprettholder og styrker jeg meg ytterligere gjennom sommeren, samtidig som jeg får avveksling ved at deler av treningen flyttes ut.

Husk at det er som med trening som med mye annet, litt ofte, er bedre enn mye og sjeldent, og da er variasjon og vedlikehold viktige ingredienser i treningsprogrammet.

Stå på, hilsen Mads Kaggestad!

Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Relaterte artikler


Tilbake