Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

40% høyere forbrenning

Løping langt mer effektivt en gåturer

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

40 % høyere forbrenning når du løper!

Er det ikke like effektivt å gå en distanse som å jogge/løpe den?

Svaret er ikke så godt kjent, men her skal du få se tallenes tale når vi sammeligner gange mot jogging.

 

Ett vitenskapelig forsøk som ble gjort for å sjekke dette, målte forbrenningen til totalt 24 forsøkspersoner. Alle forsøkspersonene gjorde tre forbrenningstester:

–    Gikk 1600 meter på friidrettsbane

•    Fart: 5 km/t

•    Forbrenningsresultat: 80 kcal

–    Jogget 1600 meter på friidrettsbane

•    Fart: 10 km/t

•    Forbrenningsresultat: 115 kcal

–    Jogget 1600 meter på tredemølle

•    Fart: 10 km/t

•    Forbrenningsresultat: 115 kcal

 

Som du ser av resultatene, brukte alle langt flere kalorier på å jogge enn å gå, henholdsvis 115 mot 80 kcal, en forskjell på snaut 40 %, enten de beveget seg på tredemølle eller utendørs på en løpebane.

 

Du får altså en heftig forbrenningseffekt på nærmere 40 % når du jogger i stedet for å gå! Dessuten viser testene at forbrenningen i praksis er like høy enten du jogger på tredemølle eller er utendørs, så lenge «terrenget» er likt, for eksempel flatt utendørs og flat på mølle. Ikke nok med at forbrenningen blir mye høyere – du bruker mye kortere tid på treningen også siden du beveger deg fortere!

Forbrenning når du jogger eller løper – hvor mye er det?

Du kan nøyaktig beregne forbrenningen ved jogging/ løping. Du vil bruke ca 1 kcal pr. km pr. kg kroppsvekt. Veier du 75 kg og jogger 10 km, blir kaloriforbruket på den løpeturen ganske nøyaktig 750 kcal (75 kcal pr km). Her kommer en god nyhet hvis du er tung: Jo tyngre du er, desto høyere er kaloriforbruket ditt sammenlignet med en lettere person som løper like langt og fort som deg. Det skyldes at det krever mer energi å flytte en tyngre kropp enn en lett kropp. Hvis du veier 85 kg og en venninne veier 60 kg og dere jogger sammen i fem kilometer, vil forbrenningen din være ca. 425 kcal, mens venninna har brukt ca. 300 kcal.

Det er uansett viktig å huske at det å gå er langt bedre enn å ikke gjøre noe. Du vil kunne skape god effekt av gåturer om du øker distanse, hastighet eller motbakke etter hvert som formen blir bedre.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake