Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Stresser du mye?

Det kan være bra for deg!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Hva er stress?

Stress er utbredt i samfunnet og er årsaken til en stor del av dagens sykdommer. Hvordan kan vi kartlegge stressnivået vårt og bli venn med stresset?

Hvor mye stress opplever du, og hva tenker du om stresset?

I en undersøkelse som gikk over åtte år på 8000 amerikanske borgere fant de ut at det var 43 % høyere sjanse for å dø om du tror stress er farlig for deg og hvis du opplever mye stress.

Når du skifter ditt syn på stress kan du forandre hvordan kroppen skal reagere. Tenk at kroppens reaksjon er til for å hjelpe deg. Når hjertet ditt begynner å dunke raskere er det for at du skal være forberedt på handling, og når du begynner å puste raskere er det for at kroppen skal få mer oksygen.

En ting som ikke blir snakket om er at stress gjør deg sosial – derfor må vi må snakke om et hormon som kalles oxytocin.  Det blir ofte kalt kose-hormonet. Kose hormonet utløses når du koser, er sosial, får en klem eller opplever kjærlighet fra andre. Det tvinger deg til å ville ha kontakt, det gir deg mer empati. Men det er et stresshormon. Det pumper ut i kroppen din når du er stresset. Like mye som hormonet adrenalin, som får pulsen til å øke, blodtrykket til å øke og utløses i kroppen i stressede situasjoner for å gjøre deg mer handlingsdyktig.   

Oxytocin motiverer deg til å fortelle hvordan du har det, i stede for å holde det inne. Det gjør at du oppsøker noen for å fortelle hvordan du har det. Sånn at man kan støtte hverandre. Når du har det vanskelig vil kroppen din at du skal omgås med folk som bryr seg om deg og støtter deg. Dette påvirker både kroppen og hjernen din. Oxytocin gjør at du krever fysisk kontakt med venner og familie. Det forbedrer din empati. Det gjør deg mer villig til å hjelpe og støtte de menneskene du bryr deg om

Det styrker hjertet ditt. Det utløses ved nærkontakt og støtte og det hjelper deg med å komme raskere fra stress.

Oxytocin hjelper ikke bare på hjernen din. Den fungerer også på kroppen, en av de viktigste rollene i kroppen er å beskytte hjertet ditt fra virkningene av stress. Det er en naturlig anti-inflammatorisk. Det hjelper blodkar å være avslappet under stress. Hjertet ditt har reseptorer for dette hormonet, og oxytocin hjelper hjertecellene til å regenerere og helbrede fra stress-induserte skader. Dette stresshormonet styrker hjertet og det bra er at alle disse fysiske fordelene av oxytocin er forbedret med sosial kontakt og sosial støtte. Så når du tyr til andre under stress, enten for å søke støtte, eller for å hjelpe noen. Da slipper du ut mer av dette hormonet og din stressrespons blir sunnere Du kan faktisk komme deg raskere fra stress. Stressrespons har en innebygd mekanisme for stress resistens og mekanismen er av menneskelig sammenheng.

En studie som ble gjort i USA på ca 1000 voksne som var i alderen 34-93 år, og de startet studiet ved å spørre: "Hvor mye stress har du opplevd det siste året?" De spurte også: "Hvor mye tid har du brukt til å hjelpe venner, naboer, og folk i din kommune?" I ettertid ble det brukt offentlige registre de neste fem årene for å finne ut hvem som døde.

Store stressende livsendringer, som økonomiske problemer eller familiære kriser økte risikoen for å dø med 30 prosent. Folk som har brukt tid på omsorg for andre viste absolutt ingen stressrelatert økning i dødelighet. Omsorg opprettet elastisitet. Vi ser igjen at de skadelige effektene av stress på din helse kan unngås. Hvordan du tenker og hvordan du handler kan forvandle din opplevelse av stress. Når du velger å oppfatte stressrespons som nyttig, oppretter du resistens mot stress. Og når du velger å få kontakt med andre under stress, kan du opprette elastisitet.

Vil du komme i kontakt med Carina, gjør det  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake