Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Sykkelproff gir deg treningstips

Slik skaper du fremgang

Mads Kaggestad
Tidligere profesjonell syklist
Har syklet for det franske UCI ProTour-laget Crédit Agricole. Her fikk han delta i Vuelta a España 2006. Han syklet for laget i fire sesonger, og nå jobber han blant annet som sportskommentator i TV2.

Ønsker du fremskritt kan det være ekstra motiverende og utviklende å definere et eller flere resultatmål. Deretter stille seg spørsmålet, -Hva må til for å nå målet? 
 

For å nå et langsiktig og utfordrende mål må en dessverre jobbe og slite. Hardt arbeid er den viktigste forskjellen på de som lykkes og de som aldri når sitt mål. Om målet nås, skapes det til gjengjeld utvikling og lønn for strevet. Dette skjer gjennom bedret mestringsfølelse, fysisk kapasitet og selvtillit. Arbeidsprosessen mot et mål skaper ikke bare fysisk fremgang, men det bygger også personlig karakter og mental viljestyrke.

 

Toppidrettsutøvernes vei mot målet

I idretten handler alt om resultat- og treningsmål. Høye resultatambisjoner må følges opp med strukturerte planer for hvordan målet skal nås. Derfor må utøveren evaluere sin nå-tilstand, med påfølgende planer for hvordan målsettingen skal nås. For å skape oversikt over hva som kreves for å nå ditt mål, må du liste opp de viktigste suksessfaktorene. Det gir deg muligheten til å lage arbeidsoppgaver som kan utvikle deg ytterligere i retning av å nå ditt mål.

Vi hører stadig hvordan toppidrettsutøvere snakker om fokus på arbeidsoppgaver. Dette fordi toppidrettsutøvere vet at følger de oppgavene de har satt seg, til punkt å prikke, vil prestasjonen bli best mulig. Optimale prestasjoner tilrettelegger for å nå deres mål. De beste utøverne er imponerende systematiske når det gjelder riktig fokus i både trening og konkurranse, de overlater lite til tilfeldighetene.

 

Dessverre er det mange som aldri når sine mål, de blir skuffet og gir opp. Mange mislykkes fordi de gir seg i motgang, har urealistiske mål, eller aldri kommer tilbake i rutiner etter avbrekk som sykdom, skader, ferier etc. En må regne med motgang underveis. Det kan være at en stadig må ta et steg tilbake, men med vilje, stahet, målrettet innsats, tålmodighet og stayerevne skal du være svært uheldig eller gjøre mye galt om du ikke i skaper utvikling.

 

Vær tålmodig

Det viktigste er tålmodighet. Du blir ikke verdensmester i løpet av noen måneder. Er du allerede i god form er kun få prosentpoengs forbedring tilfredsstillende. Er det mange år siden sist du trente vil du oppleve stor prosentvis fremgang raskt. Helseeffekten er betydelig bare ved å komme i gang med regelmessig mosjon og bedrede rutiner. Det kan derfor være viktig å sette seg fornuftige mål i startfasen. Ikke vær for selvkritisk, om du ikke når et eksakt mål kan det allikevel være at du har hatt bra med fremgang.
 

Det kan være lurt å søke hjelp blant fagpersoner, venner med erfaring eller personlige trenere. De kan gi deg hjelp til å skape fornuftige målsettinger og hjelpe deg med å tilrettelegge arbeidsoppgaver. Herunder treningsøkter, kosthold og rutiner. En trener eller mentor kan være en god sparringspartner i evaluering og oppfølging av planer og resultater underveis.
 

Lykke til!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake