Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

4 tips til å mestre trening

Slik gjør du deg selv god

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Det å oppnå noe du ønsker, eller å klare noe helt spesielt gir en mestringsfølelse. Opplevelsen av å mestre noe du var helt sikker på du ikke skulle klare, gir en enda større følelse av mestring for mange. Dette er noe som gjelder de aller fleste og ved alle aspekter i livet. Trening er definitivt intet unntak.

 

Opplever du mestring på trening?

Vi vet at mestring er viktig for å lykkes, det hjelper deg å nå dine mål. Grunnen til dette er at opplevelsen av mestring generer flere positive faktorer. Selvtillit og motivasjon kommer for eksempel svært ofte fra opplevd mestring. Den gode følelsen av å beherske noe blir tatt med videre som en god opplevelse og hentes frem når neste utfordring oppstår.

 

Dersom du opplever å gjøre en styrkeøvelse som knebøy med strålende teknikk, passe belastning og oppnår progresjon, vil du kjenne dette gi deg følelse av mestring. Opplevelsen vil gi positive effekter som trygghet, selvtillit og et ønske om å gjøre knebøy oftere og med nye stimulerende progresjonsmålsetninger. Eksempelet er enkelt, men vil likefullt gi rikt på frukter som du kan høste fra den opplevde mestringen. Det å oppleve mestring er fullt og helt opp til deg selv, men absolutt noe som er verdt å ta med seg. 

Hvordan oppleve mestring på trening:

1. Bruk deler av treningen på det du er god på fra før og som du vet lett kan gi deg mestring. Sett deg målsetninger som er spesifike, målbare og ikke minst overkommelige. Det vil sikre deg mestring under hver eneste økt.

 

2. Legg opp andre deler av treningen litt ute av komfortsonen. Kjør for eksempel en økt hver uke med en type aktivitet som er ukjent for deg. Forslag kan være å begynne å løpe rolig en gang per uke, kjøpe en PT time eller å svømme. Vær kreativ, du vet best selv hva som passer, men gi deg selv en utrfordring. Dette vil stimulere til mestring. 

 

3. Vær oppmerksom på når du opplever følelsen av mestring, sørg for at du dyrker denne følelsen. Det er en god følelses som er sunn for din utvikling. Gi denne følelsen oppmerksomhet og generer et ønske om å gjenskape gode resultateter og progresjon for å oppleve den samme følelsen igjen. Nettopp det gir de fleste kontinuitet i treningshverdagen som trengs for å holde det gående. 

 

4. Kontiuniteten er selve nøkkelen til å oppnå målsetninger i treningen. Det er min praktiske erfaring fra mange tusen gjennomførte PT-timer. Jeg har mange ganger sett at dersom kunder trener 2-4 ganger per uke over lang nok tid, kommer imponerende resultater. Skal du klare å oppnå kontinuitet vil opplevd mestring over tid være en av hemmelighetene for å lykkes.

 

Lykke til med å oppleve mestring på trening!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake