Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

5 punkter gir bedre selvdisiplin

Slik skaffer du resultater

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

 

Bakgrunnen for høy selvkontroll og mental styrke er ingen magisk kraft. En ny studie som er gjort antyder at bakgrunnen til at mange mislykkes i sin plan for å forbedre sin selvkontroll, er manglede tillit til sine evner. Mangel på selvtillit kan føre til emosjonelle bekymringer når den enkelte prøver å implementere sin plan for å nå nye mål. Sagt med andre ord, det å ha et positivt syn på seg selv og sine ferdigheter er vel så viktig. Jobb derfor med å snakke og tenke positivt til og om deg selv.

 

Poenget er at viljestyrke, selvkontroll, og beslutningsprosesser er en del av vår hverdag. Vi kan trene på å håndtere alle av dem bedre, ved å bruke tips og triks for å minimere vår utarming av det tidligere. Når det blir tøft, hva er ditt trekk? Vil du avslutte og ta den enkle veien ut, eller vil du holde deg til dine langsiktige mål? Omlag en tredjedel av nyttårsforsetter som settes, blir forlatt i februar.

 

La oss innse det: gamle vaner er vanskelig å vende. Men desto flere ganger du løfter vekter, desto sterkere blir du. Sånn blir din viljestyrke også. Oppsøk situasjoner hvor du føler deg litt fortapt/frustrert/irritert. Deretter å gå inn for å jobbe deg gjennom problemene, fremfor å gi dem umiddelbare enkle løsninger. 

Viljestyrke, eller selvdisiplin, påvirker hvordan individer regulerer oppmerksomhet, følelser og kontrollhandlinger. Hver gang vi tar en beslutning - hva du skal ha til middag, om du skal gå på trening, eller når du skal gå til sengs – da trener vi selvkontrollen. Og ja, vi "trener" viljestyrken. Det er en form for mental energi som i likhet med en overarbeidet muskel kan bli utmattet og slutter å fungere optimalt.


Viljestyrke er både fysiologisk og psykologisk. Å trene viljestyrken er som en intern konflikt, en stående borgerkrig i oss selv. Vår evne til å «stå i det» til tross for ubehag, er avhengig av hvilket drivstoff kroppen vår har, og hvor godt vi kan fokusere over tid.

Her er fem enkle måter som både mentalt og fysisk forbedrer deg for hindringer som ligger foran deg. Ikke dvel ved ubetydelig ting du lett kan gjøre en endring ved.



1. Spis ordentlig og næringsrik mat

Ernæring er avgjørende for hvordan hjernen fungerer, for at hjerneceller skal arbeide med å opprettholde selvkontroll kreves glukose eller sukker. Når glukosenivået er lavt, svarer hjernen sterkt til umiddelbare belønninger (som godteri i nærheten av kassaapparatet) og gir mindre oppmerksomhet til langsiktige mål. For å opprettholde et konsistent nivå av glukose, anbefales det at man spiser balanserte måltider som har en betydelig mengde protein og fiber, som vil holde deg mett lenger.


2. Drikk nok vann

Forskning viser at dehydrering kan ha negativt påvirkning på den kognitive ytelse og evne, så ikke slakk på inntaket av H2O! Væskebalansen er også avgjørende for din yteevne, det er derfor viktig å opprettholde riktig balanse for å være best mulig rustet mot de utfordringene du møter.


3. Få nok søvn

Prioriter å sove seks til åtte timer hver natt. For lite søvn kan påvirke din dømmekraft, reaksjonstid og bevissthet. Mangel på søvn kan være vel så farlig som rus hvis du sitter bak rattet på en bil. Dessuten viser forskning at mangel på søvn kan endre appetitt, regulerer hormoner og stoffskifte, noe som kan føre til at kroppen kan få problemer med behandling av glukose.


4. Avspenning

Avspenning handler om pust. Det anbefales å sette av minst fem minutter om dagen til å slappe av i hele kroppen og fokusere på naturlig pust. Når du får tilstrekkelig med oksygen kan du prestere bedre over tid.

 

5. Spenstig sinn

Utvikling av et spenstig sinn er avgjørende for å bedre viljestyrken. Ved å akseptere utfordringer og omfavne endring, kan vi best øke fleksibiliteten, eller vår evne til å konstruktivt respondere i stressende situasjoner. Nøkkelen er å lede tankene dine mot hva du ønsker å oppnå i stedet for å dvele ved tilbakeslag eller tidligere feil.

Det å ha selvkontroll, med andre ord å balansere umiddelbare ønsker og behov mot langsiktige mål er lettere sagt enn gjort, men det er verdt innsatsen. Å utvikle sterk viljestyrke vil ikke skje på dagen, akkurat som en maratonløper ikke vil blir utholdende av å jogge rundt blokka én gang.



Når du bruker din viljestyrke til å gjøre dine mål til vaner, vil du være i stand til å arbeide mot å oppnå nye milepæler.

 

                                               Test din viljestyrke:

Sett et kryss mellom 1 og 5 for å angi din motivasjon til å trene kontinuerlig.

1 = Absolutt usant

2 = Absolutt sant

Score mellom 1 og 5 indikerer delvis sannheter.

 

1

Jeg er alltid selvsikker på mine evner

1

2

3

4

5

2

Jeg er villig til å ofre alt for å bli i god form

1

2

3

4

5

3

Jeg nyter trening

1

2

3

4

5

4

Jeg er villig til å jobbe hardt på trening

1

2

3

4

5

5

Jeg tar i enda mer når det gjør vondt

1

2

3

4

5

6

Trening med intensitet er viktig for meg

1

2

3

4

5

7

Jeg gir meg ikke før jeg er i mål

1

2

3

4

5

8

Jeg har et behov for å være den beste utgaven av meg selv

1

2

3

4

5

 

Max score: 45

Score: 35-45. En god score som reflekterer en evne til å ville jobbe hardt for å bli god.

Score under 35: Tren på vilje!

 

Vil du trene med Carina, trykk  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake