Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Sterk og frisk rygg

5 øvelser du må prøve

Maria Martinsen
Personlig Trener
Maria er utdannet personlig trener og kostholdsveileder. Hun har tidligere konkurrert i bikini fitness og driver bloggen lykkeligsterk.no. Hennes spesialiteter er muskelvekst, fettreduksjon og livsstilsendring.

 

I en hverdag hvor det meste av bevegelse skjer foran kroppen er det desto viktigere at vi har en sterk og frisk rygg.

En sterk rygg forebygger ryggplager, kan fjerne ryggsmerter og er samtidig med på å gi oss en rak og god kroppsholdning. For hver styrkeøvelse du gjør foran på kroppen, bør du gjøre to for ryggen. Dette for å unngå fremoverroterte skuldre og motvirke dårlig holdning. Visste du at øvelser som trener den brede ryggmuskelen, også kalt «latsen» eller ”vingene” (latissimus dorsi) er med på å fremover rotere skuldrene? Husk derfor å tøye både bryst og rygg for å unngå stramme muskler. Fokuser gjerne litt ekstra på musklene mellom skulderbladene og bakside skuldre som kan bidra til å trekke skuldrene tilbake. Korsryggen er også viktig for å opprettholde en sterk kjerne og rak holdning.

 

Øvelse

Serier

Reps

Diagonalstrekk

3

10

Markløft

4

8

Roing

3

10

Rygghev

3

10

Omvendt sidehev

3

12

 

1. Diagonalstrekk


2. Markløft


3. Roing


4. Rygghev


5. Omvendt sidehev

 

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake