Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Bevar treningsmotivasjonen

4 enkle råd du trenger!

Maria Martinsen
Personlig Trener
Maria er utdannet personlig trener og kostholdsveileder. Hun har tidligere konkurrert i bikini fitness og driver bloggen lykkeligsterk.no. Hennes spesialiteter er muskelvekst, fettreduksjon og livsstilsendring.

Treningsmotivasjonen kommer og går hos alle, men det som skiller de som opprettholder treningen fra resten er noen enkle punkter. Følg punktene selv og du vil være mye nærmere en aktiv og sunn hverdag.

Trening og endorfiner - kroppens eget narkotikum

Den deilige følelsen som ofte kommer etter en hard treningsøkt, utløses av endorfiner som frigjøres naturlig i kroppen. Disse kalles ofte for kroppens eget morfin og gir en følelse av glede, energi og velvære. Og nettopp på grunn av disse tingene er det desto viktigere for oss å trene nå som solen ikke skinner på huden vår og været er grått. Det å vite at en treningsøkt utløser lykkeendorfiner kan jo være nok til å få deg på trening, men så er det jo alltids enda litt mer motiverende å ha andre mål å jobbe mot også.

Her er noen tips for å holde på motivasjonen og få treningen til å bli en del av din livsstil:

1. Treningsform

Finn en treningsform du liker. Vi kan like godt starte med denne, for syntes du treningsformen du bedriver er dritkjip, så blir det vanskelig for deg  å fortsette med det. Du må kanskje prøve deg litt frem, men til slutt vil du finne den type aktivitet som får deg til å fortsette og forhåpentligvis også glede deg til neste økt. Er yoga din greie? Gjør det! Dansing? Styrketrening? Løping? Alle har sine preferanser, men det viktigste er at du gjør DIN greie. Det er treningen du faktisk gjennomfører som funker best i lengden. Når du har funnet ut hva dette er kan du se fremover og tenke litt mer langsiktig.

Her finner du tilpassede  treningsprogram.

Husk at det er bedre at du trener noe du liker enn at du ikke trener i det hele tatt!

2. Mål

Vi har hørt det mange ganger før, at mål er viktig i forhold til treningen. Og ja det stemmer, det ER faktisk veldig viktig for at du skal opprettholde motivasjonen din. Sett deg et langsiktig, men konkret, stort og hårete mål. Sett også delmål som du skal nå underveis.

Et konkret treningsmål kan være:

  • Gjennomføre en konkurranse eller maraton
  • Gå ned et visst antall kilo innen en gitt tid

Delmål kan være:

  • Forbedre kondisjonsformen din, ta jevnlige tester
  • Løpe et kortere race eller halvmaraton under oppkjøringen til hovedmålet
  • Ta x antall chins innen en gitt tid
  • Gå ned halve vekten halvveis i perioden til hovedmålet

Underveis vil du jobbe for delmålene dine som til slutt gjør at du når sluttmålet.

3. Velvære

Ikke alle trener mot konkrete mål og det er helt OK. De fleste trener rett og slett for å føle seg bra og å ha overskudd til familie og arbeid og det hverdagen krever. Dermed kan det være andre ting som motiverer til trening. Om målet ditt er at du ønsker en livsstilsendring slik at du har mer overskudd til barna dine og kan ta dem med på forskjellige aktiviteter, blir din motivasjon at dynamikken i arbeidsliv og familieliv går mye bedre. Du føler deg BRA, og dermed har du overskudd til familie og venner. Du orker rett og slett å gi litt mer av deg selv og det vil alltid lønne seg i en eller annen form.

4. Belønning

Om vi tar utgangspunkt i nr. 3, ser vi at jobb, familie og trening henger sammen. Økt velvære og overskudd gjør at du yter mer både på jobb og hjemmebane. Du kan gjøre det enda mer motiverende for deg selv ved å gi deg selv belønninger for arbeidet du legger inn.

Eks.1: Du ønsker å komme inn i din gamle favorittkjole eller et par jeans som du ikke vil gi slipp på. Denne kjolen eller buksen skal sitte som støpt i februar når du skal i bryllup. 

Eks.2: Du trener mot birken og bestemmer deg for å belønne deg selv med en ny sykkel om du fullfører på bedre tid enn sist.

Eks.3: Du ønsker å bli sterkere og øke muskelmasse eller redusere fettprosent. Når du har nådd målet ditt som kan være knebøy med kroppsvekt eller at midjen har krympet med x antall cm, så unner du deg et par nye treningssko eller et sett treningstøy som du har siklet på lenge.

Du jobber mot noe og det er det som motiverer deg. Du vet at hvis du legger en god jobb i treningen så vil det belønnes på en eller annen måte.

Det er ikke store greiene som skal til, det gjelder bare å ha en grunn til å komme seg opp av sofaen og på trening. Vi vet jo alle at man aldri angrer på en treningsøkt, derimot kan man angre litt når man sitter på stranda i sommer og angrer på de treningsøktene du droppet og all sjokoladen du ikke kunne motstå.

Vi har en lang høst og vinter i møte, men jeg lover at det kan bli litt lettere med disse tipsene. Det kommer en sommer hvor du vil føle deg vel og det kommer en hverdag hvor det krever at vi har overskudd og energi. Treningen hjelper deg med dette.

Prøv å finn ut hva din greie er og husk at en times trening kun er 4 % av døgnet ditt :)


Trenger du mer inspirasjon til å opprettholde treningen finner du det  her.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake