Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

5 enkle råd til sunnere kosthold

Sunn mat er ikke vanskelig!

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

1. Kutt ut raffinerte karbohydrater og sukker

Raffinerte karbohydrater som hvitt brød, juice, pasta og matvarer tilsatt sukker gir en hurtig økning i blodsukkeret. Dette vil øke insulinproduksjonen som påvirker fettlagringsprosessen. En økning i insulinproduksjonen kan også føre til insulinresistens, diabetes og andre plager. I tillegg vil du føle deg sulten så snart blodsukkeret faller, også kalt søtsug. Oppsummert så vil ikke raske karbohydrater mette veldig lenge, noe som vil øke sannsynligheten for at du overspiser.

Om du ikke klarer å holde deg unna søtsaker, så prøv å hold deg til én godterikveld i uken. Denne dagen bør være en fast dag, så det ikke sklir ut. Det finnes også mange gode alternativer til hvitt sukker og raffinerte karbohydrater. Bytt ut chipsen med litt nøtter, godteposen med bær og kesam og brusen med sukkerfri saft.

2. Planlegg måltidene

Innfør en fast handledag i uken. På denne måten minimerer du risikoen for unødvendig kjøp når du er på butikken. Du vil også spare tid og penger .  For å få til dette må det planlegges. Hvorfor ikke gjøre planleggingen morsom? Få alle til å være med på å bestemme hva dere skal spise nestkommende uke. Kanskje dere skal prøve en helt ny rett? En helt ny grønnsak? Du finner mye inspirasjon på nettet.

Hva om du går tom for noe? Skriv det på en lapp og kjøp KUN det du har gått tom for. Ikke kjøp noe mer bare ”fordi du er på butikken”. Om du virkelig har lyst på det får du ta det med i planleggingen til neste handledag. Sannsynligheten for at du trenger det like mye er ganske liten.

For å unngå unødvendig frotsing (og pengebruk) er det lurt å planlegge måltidene for hver dag. Om det er lenge mellom måltidene så ha med deg noe sunt i baggen. Dette kan være en banan, litt nøtter eller en sunn bar. Hold deg unna caféer, kiosker og lignende, prøv å gå rett forbi selv om det rumler litt i magen. Det er vel ikke lenge til middag?

3. Kast usunn mat

Rydd i alle skap og kast all usunn mat! Du tror du kan gjemme det bort ja? Du liker ikke å kaste ting det ikke feiler noe? Vel, du må ta et valg. Om du gjemmer det bort så vet du hvor det ligger. Sannsynligheten for at du finner det frem igjen i et svakt øyeblikk er stort.

Også dette med kasting. Ville ikke du bli sunnere da? Ja, da må du faktisk ofre noe. Denne kastingen er (forhåpentligvis) noe du trenger å gjøre kun én gang.

Men hva med familiemedlemmene? Det aller beste er om du får med hele familien på din reform mot en sunnere livsstil. Om det er komplett umulig så har du to alternativer:

  • Få familiemedlemmene til å gjemme godiset sitt selv, et sted du ikke finner det
  • Kjøp kun inn så mye godis som familiemedlemmene har tenkt til å spise den lørdagen

Å ha godterier, kjeks og chips liggende i skuffer og skap gjør det langt mer vanskelig å holde seg unna. Om det ikke finnes, så kan du heller ikke spise det! Ha isteden et velfylt lager med gulrøtter, nøtter, frukt, bær og andre sunne alternativer.

4. Ha alltid en vannflaske tilgjengelig

Selv om sultfølelsen kommer snikende er det ikke sikkert at du er sulten. Har du tenkt på at du kanskje er tørst? Ha alltid en vannflaske tilgjengelig, så blir det lettere å unngå overspising.

Vi skal helst drikke minst 2 liter rent vann om dagen, noe de færreste får til. Har du en vannflaske lett tilgjengelig har du sannsynligvis tømt den helt uten at du har teknt på det. Pass på å få fylt den opp så fort du er tom. Om du har en kontorjobb er den lille spaserturen for å fylle flasken også veldig bra for kroppen.

Du bør bytte ut annen drikke med vann. Ikke bare vil du skåne tennene dine, men ved å bytte ut juice og brus med vann vil du få i deg langt mindre tomme kalorier. Har du tenkt på at du kan spise et egg ekstra til frokost om du dropper glasset med appelsinjuice? Og husholdningssaften er ikke noe bedre. 1 glass husholdningssaft inneholder like mye energi som et glass juice!

Selv om juice inneholder mye sukker er det sunnere enn både brus og sukkerholdig saft. Dette er fordi juice blant annet inneholder C-vitaminer og gunstige antioksidanter. Men det finnes bedre og sunnere måter å få i seg dette på. Dropp frokostjuicen og del heller opp en kiwi og ha over müslien. Kiwi inneholder faktisk dobbelt så mye c-vitamin som appelsin!

5. Fokuser på mat som metter

Spiser matvarer med mye fiber, vann og protein, og det er mindre sannsynlig at du overspiser. Protein- og fiberrik mat er mer mettende, men det holder deg også mett lenger enn raske karbohydrater. Proteiner er også kjent for å øke forbrenningen, og er en viktig byggesten for å bygge muskler.

Gode proteinkilder: Kjøtt, fisk, hvitost, nøtter, bønner, linser, skyr, kesam, cottage cheese og egg.

Gode fiberkilder: Grønsaker som squash, brokkoli, gulrøtter og tomater, frukt som avocado, epler, appelsiner, druer, blåbær og jordbær, og ellers linser, nøtter, linfrø og bønner.

Test det ut selv! Bytt ut brødskiva med en enkel omelett laget av 2 egg, litt kokt skinke, paprika og løk. Topp dette med en dæsj kesam, og se hvor lenge du holder deg mett.

Vinn Pulsklokke!

Få våre nyeste artikler på mail

Relaterte artikler


Tilbake