Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

6 råd som får deg til å trene

Ikke start "i morgen"...

Andreas Skjetne
Personlig trener og Fagansvarlig for Evolution
Andreas har en Bachelor i fysisk aktivitet og helse ved Norges Idrettshøgskole. Gjennom lang erfaring som personlig trener har han spesialisert seg på vektnedgang og utholdenhetstrening i kombinasjon med styrketrening. Som utøver i Birkebeinertrippelen og ultramaraton har Andreas bred kunnskap om forbrenning og kondisjon.

 

 

Hvordan skal jeg komme i gang med treningen?

 

Visste du at den dagen flest nordmenn skal komme i gang med fysisk aktivitet er i morgen? Problemet er bare at i morgen aldri blir i dag. Føler du at dette også gjelder deg er du altså ikke alene. Når du skal komme i gang med treningen finnes det noen grep du kan gjøre for å forenkle oppstartsfasen. Husk at dette omhandler din helse, hvorfor skal du nedprioritere noe som kanskje er det viktigste i ditt liv. Du gjør ingen en tjeneste ved å utsette deg selv risikoen for alvorlige livsstilssykdommer. Gjør dette til din mulighet, bli den personen du ønsker å være.

 

De fleste som skal endre livsstil fra å være inaktiv til å bli mer fysisk aktiv, sliter med å komme i gang. Derfor vil jeg gi noen retningslinjer for hvordan akkurat du skal være den som klarer denne endringen. Det kan føles som du forsaker mye, men gevinsten er  stor i forhold til hvor mye du behøver å investere. Kun to timer to ganger i uken holder for at du skal kunne høste gevinster. Dette er gevinster som innebærer høyere overskudd, mindre sykdomsplager, lavere risiko for livsstilssykdommer og utsatt aldring.

 

1. Sett av tid

Det første steget er det viktigste, du må sette av tid til det du skal gjennomføre. Dette er som resten av din hverdag. Fysisk aktivitet må inn på timeplanen som alt annet du skal igjennom. Måtte det være jobb, henting av barn i barnehagen og skole, sosialt samvær eller shopping for den som liker det. Bestem deg for to tidspunkt i uken som er kun din tid, en fin start kan være to timer slik at du rekker alt fra å gjøre deg klar, til å dusje etter du er ferdig. Dette er kun din tid og skal ikke lånes til andre mindre viktige hendelser.

 

For å være sikker på at du klarer å gjennomføre dette hver uke velger du å starte tidlig i uken, første dag bør være mandag eller tirsdag. Når helgen kommer har du vært igjennom to økter og muligheten for at du faktisk kan gjennomføre flere er større. I tilfelle du ikke har fått gjennomført begge øktene har du muligheten til å ta det igjen nå som du har fri. Husk at ved å trene to dager i uken har du fem dager med fri fra trening. Dette gir kroppen optimale forhold for å være ferdig restituert til neste økt. Tenk på det neste gang du sliter med motivasjonen til å gjennomføre, du hviler 250% mer enn du trener.

 

Når det gjelder gjennomføring av to økter til fastsatte dager i uken, er det viktig at man bytter om på dagene hvis dette ikke skulle passe en uke. Det er ikke rom for å droppe en fastsatt dag fordi du hadde ”flaks” og noe annet dukket opp, som forhindrer treningsøkten. Husk at dette er noe du selv ønsker. Det finnes tusen gode grunner til å ikke få gjennomført, hvis du ønsker å la hver er det en enkel sak. Ikke la deg være den som alltid tar letteste utvei.

 

2. Overvinn usikkerheten

Du har nå bestemt deg for å endre livsstil til den personen du ønsker å være. Du har satt av to timer, to ganger i uken og er klar for å komme i gang med selve treningen. Mange i denne situasjonen har stor frykt for å ikke vite hva man skal gjøre. Husk at alle en gang har kjent på denne følelsen. Dette gjelder fra de som er mest drevene til de som akkurat har tatt steget. De har alle gått inn på et treningssenter og følt seg totalt malplassert. Se for deg en situasjon der du om et halvt år tenker tilbake på denne dagen og smiler over hvor annerledes følelsen er i dag.

 

Før du står med skoene i hånden i døren på treningssenteret, ta deg tid til å sjekke opp hva som kan være riktig trening for deg. Velg deg et treningsprogram for styrke, utholdenhet eller begge deler, når du kommer på treningssenteret kan du følge planen du har satt deg. Dette vil senke terskelen for at du klarer å gjennomføre økten og det vil redusere usikkerheten din. Du vil da føle deg som en av de andre. Du beveger deg nå målbevisst rundt for å gjennomføre din egen treningsplan.

 

3. Sett deg et mål

Mange har fått med seg at en klar målsetting er viktig å ha for å lykkes med trening. Hva målet er definerer du selv. Det viktigste er at du har en klar tanke i hodet for hvorfor du skal bruke fritiden din til å reise på treningssenteret to ganger i uken. Det er dette målet som skal stå klart for deg de dagene du kjenner at motivasjonen er på bunn og du heller kunne tenke deg å gjøre en masse annet.

 

Målet i seg selv kan være så mangt, måtte det være vektreduksjon, opptrening etter en gammel skade, økning av muskelmasse eller du kanskje skal delta i en konkurranse og har et klart resultatmål foran deg. Uavhengig av hvilket mål du setter deg er det dette som skal hjelpe deg å stake ut kursen hvor hvordan du skal nå målet. Fordelen med trening er at på veien mot målet oppnår du en hel masse andre bieffekter som er gode å ta med seg. All trening bedrer helsen, for eksempel ved å skulle redusere vekten, blir du ikke bare slankere og kanskje øker selvbildet, men du reduserer også risikoen for en rekke sykdommer.

 

4. Ha en plan

Som tidligere nevnt kan det være smart å ha et klart mål, dette vil hjelpe deg i den fasen hvor du skal legge en plan for treningen. Hvordan type trening du skal gjennomføre når du ankommer treningssenteret avgjøres av målet du har satt deg. Det finnes forskjellige måter å tilegne seg denne kunnskapen, noen velger å benytte seg av en Personlig Trener, andre finner treningsprogram på nett eller gjennom andre informasjonskanaler. Det smarte ved bruk av Personlig trener er at du får skreddersydd et treningstilbud som er tilpasset akkurat deg, dine behov og målsetting. Din PT vil også være en tillitsperson for deg på senteret, slik at du føler deg tryggere og du får lagt opp øktene slik at du vet akkurat hva du skal gjøre hver gang du er der.

 

Det viktigste er uansett at du får utbytte av den tiden du legger ned. Mange opplever høy grad av motivasjon ved innmelding på et treningssenter. Du har nå tatt steget og er klar for å gyve løs på utfordringene. Mange kjenner seg igjen i denne tankegangen, men dessverre også at de ønskelige resultatene uteblir. Det er ikke nok bare å være tilstede, det må foreligge en konkret plan for hva du skal gjennomføre. Du kan enten bruke tiden effektivt og skape resultater, eller kaste bort tid uten noen form for mestringsfølelse.

 

Tipset er altså å ta seg tid til å finne en fornuftig treningsplan som er tilpasset deg, eller oppsøke en person som kan hjelpe deg med dette. Min anbefaling er derfor å kontakte en Personlig Trener på ditt senter for å høre hva som kan passe for deg. Uansett om du ønsker å benytte deg av dette eller ikke blir det tryggere for deg å ferdes på senteret nå som du har en bekjent innenfor dørene.

 

5. Innarbeid gode rutiner

For at du skal ha motivasjon til å fortsette treningen når oppstartsgleden avtar, er det viktig at du har innarbeidet deg gode treningsrutiner. I denne perioden flyter du videre på dagene og tidspunktene du har satt deg, men dette er som regel ikke nok. Det viktigste for å skape motivasjon i denne perioden er å se resultater av treningen. Det er derfor en god og strukturert plan er viktig. Vit at det å nå målene du har satt deg kun er et resultat av alle de enkeltstående øktene du gjennomfører.

 

Mange tror at de som lykkes med trening synes alle treningsøkter er like givende og gøyale. Der tar mange feil, forskjellen på en som lykkes og en som gir opp underveis er selvdisiplin. For å lykkes med målsettingen kan ikke alle avgjørelser og treningsøkter styres av lyst, da hadde de fleste trent langt mindre. Noen trener av skyldfølelsen de får ved å la vær, andre fordi de vet hva som skal til for å nå målet. Når uka er omme og du gjør en oppsummering på antall økter du har gjennomført, husker du ikke lengre hva du tenkte før øktene. Det jeg kan love er at du føler deg langt bedre hvis du har gjennomført etter planen.

 

Etterstreb å gjennomføre samtlige økter du har planlagt. Terskelen for å droppe økter blir lavere og lavere for hver økt du avstår fra å gjennomføre. Til slutt er du helt ute av treningen og tilbake der du startet. Hvis du derimot klarer å gjennomføre så godt som alle, vil terskelen for å droppe en økt bli høyere og høyere, du vil da være inne i en fin runddans som tar deg til det målet du har satt deg.

 

6. Finn deg en å trene sammen med

Når man ser på årsaker til hvorfor man lykkes med å etablere en fast treningsrutine og hvordan personer har nådd sine treningsmål er det ofte en ting som går igjen. De fleste har noen å dele treningsopplevelsene med. Enten det er en PT, venn eller venninne. Det som gjør det til en viktig faktor for å lykkes er at terskelen for å droppe øktene blir ekstremt stor. Det er ofte langt verre å sette en venn i stikken ved å utebli fra treningen enn å bare lure seg selv.

 

Ved å bruke en PT til gjennomføring av treningen har du faste tidspunkter du er nødt til å forholde deg. Selv etterstreber jeg å ha de kundene som står i fare for å falle ut av treningen, tidlig i uken. Slik kan jeg alltid kan hente de inn igjen og gi de muligheten til å utføre flere økter i uken før vi treffes neste gang. Hadde øktene vært i slutten av uken hadde faren vært stor for at det var ukens første treningsøkt.

 

Ved bruk av PT har du både en økonomisk og en menneskelig faktor å ta hensyn til, du ønsker ikke kaste bort penger ved å ikke møte opp, samt at du ikke ønsker å skuffe din treningspartner. Alt dette er til hjelp for at du skal få best mulig utbytte av treningen, hva gjelder gjennomføring av økter og effekten av treningen. Mange bruker dette i oppstartsfasen, men det er ikke uten grunn at mange fortsetter å benytte seg av PT i treningen videre. Dette gir en mulighet til å utvikle og effektivisere treningen i lang tid fremover.

 

Lykke til med treningen og husk at den beste treningen er den du gjennomfører!

 

 

Vil du trene med Andreas, ta kontakt her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake