Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

10 tips til deg som skal begynne å trene

Hold på de gode vanene med disse 10 tipsene.

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Ønsker du å komme i gang med trening, men er usikker på hvor du skal begynne? Mange er motivert for trening i starten, men det er lett å dabbe av hvis man ikke etablerer gode treningsvaner. 

Her er 10 tips for å komme i gang, og for å holde på de gode vanene. 

1. Inngå en avtale med deg selv

Har du forsøkt å begynne tidligere, men mistet motivasjonen etter kort tid? Da er du ikke alene. De første 6–12 ukene, som vi kaller disiplinfasen, er den tøffeste tiden. Klarer du å komme gjennom denne perioden, er du på god vei mot å gjøre trening til en naturlig del av hverdagen. 

Bestem deg for hvor mange uker du vil investere, og lag en avtale med deg selv, gjerne skriftlig. Vi anbefaler å investere minimum 6 uker. Klarer du flere, er det bra. 

2. Forbered deg på utfordringer

Forbered deg på at disiplinfasen vil kreve mye av deg. Det kommer dager da du absolutt ikke har lyst til å trene og dager da du holder på å gi opp. Du må også forberede deg på at det vil gjøre litt vondt, både under og etter trening. I starten kommer du sannsynligvis ikke til å oppleve mye fremgang heller. 

En dårlig treningsuke eller manglende fremgang betyr ikke at du vil mislykkes. Ta frem avtalen du inngikk med deg selv, og vær fornøyd de gangene du klarer å gjennomføre en god økt.

3. Vurder å involvere en "co-pilot"

En flykaptein har en co-pilot. Det bør du også vurdere å ha. Med en sidemann blir det enklere å gjennomføre treningen. Din "co-pilot" kan være en personlig trener eller en venn som har trent før og kan utfordre deg. Fortell hva målet ditt er, og jobb aktivt sammen for å nå det. 

4. Følg et treningsprogram

Hvis du ikke vet hva du skal gjøre mens du er på trening, blir det vanskelig å motivere seg. Har du ikke et treningsprogram, bør du få hjelp til å utarbeide et. Det vil hjelpe deg til å holde fokus og opprettholde motivasjonen. En av våre personlige trenere kan skreddersy et program for deg.  

5. Fokuser på gjennomføring, ikke resultat

I starten handler det ikke om hvor tungt du løfter eller hvor langt du løper. Til å begynne med er det viktigste å gjennomføre treningen. Resultatene kommer, hvis du kommer deg gjennom disiplinfasen. 

6. Ikke tren for lenge

Om du er for lenge på senteret, vil du sannsynligvis fort gå lei. Du vil kanskje også oppleve at trening tar for mye tid i hverdagen. Fokuser derfor på å gjennomføre en god økt når du først er på senteret. Bruk tiden til å trene. En treningsøkt bør ikke vare lenger enn 1 time, men heller ikke kortere enn 30 minutter.

7. Sett av tid i kalenderen

I en hektisk hverdag kan trening lett bli nedprioritert. Hvis du har en avtale med deg selv, en venn eller en personlig trener, er det vanskeligere å avlyse treningsøkten. Sett av tid i kalenderen, gjerne for en periode av gangen. Den tiden er reservert til trening, og kun det. Ingen liker at avtaler blir avlyst i siste liten. La det gjelde for treningen din også.

Dersom du klarer å gjennomføre 1-3 faste økter i uken, er det god sjanse for at du klarer å etablere en treningsrutine.

8. Vær litt innadvendt

Hvis du blir stående og se på andre som trener, sjekke mobilen eller tenke på ting du skulle gjort, blir det vanskelig å gjennomføre økten slik du ønsker. Forsøk å skape din egen treningsboble der du ikke lar deg forstyrre, men er til stede i øyeblikket. Vi anbefaler at du legger igjen mobilen i skapet. Skal du bruke den til å høre på musikk, bør du sette den i flymodus for å unngå forstyrrelser. Treningstiden er din, og den er dyrbar.

9. Fokuser på deg selv og ditt program

Mange av oss føler seg litt utilpass på et treningssenter. Ikke forsøk å gjøre som andre, men fokuser på deg selv og det som står i ditt program. Selv om du ser en som løfter tungt, er det ikke sikkert han har riktig teknikk. 

10. Tenk positivt

En god treningsøkt handler ikke om hvor tungt du løfter eller hvor fort du løper. Den beste treningsøkten er den du gjennomfører så godt du kan ut i fra dine forutsetninger. Om du blir nødt til å droppe økter, er det ingen grunn til å miste motivasjonen. Vær fornøyd med de øktene du gjennomfører, og kjenn på den gode følelsen hver gang det blir slik du har tenkt. 

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake