Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

9 grunner til at alle jenter bør trene styrke

Kom i gang i dag!

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Styrketrening er i vinden som aldri før og stadig flere jenter våger seg ut i frivektavdelingen der de trener med tunge manualer og vekter sammen med mannfolka. Dette er en svært sunn trend, og jeg oppfordrer flere jenter til å hive seg på.

Etter at vi har fylt 30 starter aldersfysiologisk tap av muskelmasse. Kvinner taper muskler i større grad enn menn, og denne prosessen akselererer desto eldre du blir. Tapet av muskelmasse har også en annen konsekvens; nemlig lavere forbrenning.

Men ikke fortvil, dette kan du gjøre noe med! Nøkkelordet er styrketrening. For hver kilo muskler du bygger, øker forbrenningen din med 70-100 kcal ekstra per dag. Ikke bare vil styrketrening motvirke aldringsprosessen, men er i tillegg med på å forebygge benskjørhet og bruddskader, noe kvinner spesielt er utsatt for.

Styrketrening gjør deg ikke nødvendigvis større!

Styrketrening er den beste treningen for å få mer muskler og mindre fett – og jenter – ikke vær redd for å løfte tungt! Om du ikke får de resultatene du ønsker deg, er det som regel fordi du ikke gjør det som trengs. Lett kondisjonstrening som Zumba og dans vil ikke gi de samme resultatene selv om du spiser mindre. Lavt kaloriinntak kombinert med kondisjonstrening kan føre til at du miste enda mer muskler, og dermed vil forbrenningen gå ytterligere ned.

Styrketrening gir deg en sterkere og sunnere kropp, bedre helse og livskvalitet, og mer overskudd i hverdagen.

1. Du får kroppen du drømmer om

Sliter du med appelsinhud eller grevinneheng? Styrketrening er den mest effektive treningsformen for å tone og stramme opp kroppen. Med riktig styrketrening vil du øke muskelmassen, men du vil også miste fett. Derfor kan du faktisk se både slankere og mer trent ut selv om du ikke har gått ned i vekt. Om du ønsker en raskere endring bør du også gjøre noen positive endringer i kostholdet.

2. Du blir fysisk sterkere

Alt blir lettere. Bære tunge bæreposer fra butikken til bilen eller måke snø? Alt går lettere for en sterk og veltrent person. Forskning og studier konkluderer med at selv moderat styrketrening kan øke en kvinnes styrke med 30 til 50 prosent. Forskning viser også at kvinner kan utvikle sin styrke i samme takt som menn. Styrketrening gjør i tillegg at du føler deg piggere i hverdagen og får mer overskudd.

3. Du forebygger skader

Hvis din maksimale styrke øker, vil det være langt mindre sannsynlig at daglige oppgaver og rutiner forårsaker skade. Sterke muskler og økt muskelmasse vil også beskytte indre vitale organer i kroppen din.

4. Du reduserer muskelplager

Riktige styrkeøvelser med bra teknikk kan forebygge en rekke plager i for eksempel skuldre, nakke og rygg. Treningen styrker også sener og leddbånd. Stillesittende kontorarbeidere har spesielt stor nytte av å trene rumpemusklene, noe om kan forebygge blant annet rygg-, hofte- og kneplager. Ulike draøvelser kan forebygge skulderplager, og er noe de fleste bør gjøre mer av. 

5. Du reduserer risikoen for benskjørhet

Nordmenn ligger på verdenstoppen når det gjelder beinskjørhet. Flere studier har dokumentert at styrketrening kan øke spinal benmineraltettheten med 13 prosent etter seks måneder. Dette, kombinert med en tilstrekkelig mengde kalsium, kan være en kvinners beste forsvar mot benskjørhet.

6. Du reduserer risikoen for diabetes 2

Styrketrening kan forbedre måten kroppen behandler sukker på, noe som kan redusere risikoen for diabetes. Diabetes er et økende problem for voksne kvinner og menn. Forskning viser at styrketrening kan øke glukoseutnyttelsen i kroppen med 23 prosent etter bare fire måneder.

7. Du øker forbrenningen

Amerikanske studier dokumenterer at en gjennomsnittlig kvinne som trener styrke to til tre ganger i uken i to måneder, vil kunne få nesten 1 kg mer muskler og vil miste nesten 2 kg fett (Wayne Westcott, PhD, YMCA). Økt muskelmasse vil bidra til økt forbrenning gjennom hele dagen. For hver kilo muskler du får, brenner du 70-100 flere kalorier hver dag. Dette kan gi et stort utslag da hvileforbrenningen står for opptil tre firedeler av det totale kaloriforbruket vårt. Styrketrening kombinert med et velbalansert kosthold er den ultimate oppskriften for å stramme opp kroppen og øke forbrenningen.

8. Du får bedre kroppsholdning

Kroppsholdningen vår kan bli både dårlig og slapp av mye sitting og lite styrketrening. Styrketrening og bevegelighetstrening kan bedre holdningen, noe som får deg til å se friskere og sterkere ut.

9. Du får bedre selvfølelse og forebygger depresjon

Fysisk styrke påvirker den psykiske styrken positivt. Mange opplever at treningen gir dem bedre selvtillit og mestringsfølelse, og forskning tyder på at trening kan hjelpe mot depresjoner. En Harvard-studie fant at 10 uker med styrketrening reduserte symptomer på klinisk depresjon mer vellykket enn hva vanlig rådgivning gjorde. Det at du føler deg sterkere og ser bedre ut, fører igjen til at du får bedre selvtillit.

Noen jenter er redde for å trene med tunge vekter, men dette er det ingen grunn til å være redd for. Testosteronnivået er 10-30 ganger lavere hos jenter enn hos gutter. Det er nettopp testosteron som gir maskulint utseende muskler. Dessuten, gutter må jobbe hardt for å få det til selv.

Vil du bygge opp muskler, bør du bruke vekter slik at du maksimalt klarer 8 - 12 repetisjoner i ett sett. Når det blir lett å ta 12 repetisjoner, må du øke vekten. Men det viktigste er at du utfører øvelsene med riktig teknikk. Om du er usikker så kan du kontakte en av EVOs PTer.

Kilde: Sportsmedicine.com

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake