Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Gikk nyttårsforsettene dårlig?

Her er hjelpen du trenger!

Ronald Judson
Personlig Trener
Ronald har mange års erfaring som personlig trener, han har blant annet en master i idrettspsykologi og jobber til daglig som kroppsøvningslærer.

Hei, hvordan går det med nyttårsforsettet ditt? Kanskje et urettferdig spørsmål. De to første månedene er over og mange har innsett at de store planene og forventningene ikke går helt som planlagt. Hva har skjedd?

 

Vi begynner året med gode intensjoner, men kanskje litt feil perspektiv. Feil perspektiv på hva? På trening, kropp og RESULTATER.


Hva er egentlig resultater?

La meg forklare. I Aftenposten  nylig kunne man lese om en dame som før i tiden måtte innrømme å ha gått for hardt ut med trening i oppstarten, bare for å gi opp etter kort tid, fordi hun ikke så resultatene hun var ute etter. Høres det kjent ut? Da spør jeg: hva slags resultat var det hun (eller du) forventer?

 

Resultater er et ord som fort og uforsiktig blir slengt rundt i reklamer og media. Ofte når man snakker om resultater i forbindelse med trening, spesielt i januar, er det julekiloene man skal bli kvitt. Når disse ikke forsvinner innen et forhåndsbestemt tidsrom, blir man kanskje litt lei og umotivert.  La oss være klare over dette: et resultat er ikke mer enn en konsekvens av en handling. Med det som bakteppe, hva om man kunne se ANDRE typer resultater av trening enn vekttap, som kanskje kommer fortere? Som til og med er viktigere enn de forbaskede kiloene, ville man da ikke vært mer motivert til å fortsette?

 

Er fokuset feil?

Resultater finnes i mange former. I mine 13 år som personlig trener, har jeg hatt gleden av å kunne observere mye positivt, ting man burde klappe seg selv på skulderen for, som ikke har noe med vekttap å gjøre. For eksempel, jeg jobber med en kunde som etter tre uker nesten er kvitt ryggsmertene sine. Det er et resultat. En annen kunde for noen år tilbake fortalte meg at hun klarte å bære handleposene sine uten å bli sliten. Det er et annet resultat. Hva med den gode følelsen man får etter en treningsøkt? Rett og slett etter å ha gjort noe sunt for kroppen sin? Ja, også det er et resultat!

 

Etter min erfaring, går de fleste på trening og ubevisst oppnår de mange usynlige, men likevel merkbare resultatene de får av innsatsen sin. Målet med denne artikkelen er å gjøre DEG bevisst på dette, med håp om at du vil bli motivert til å utvikle gode vaner, eller fortsette med de gode vanene du allerede har startet. Du som trener opplever dette, men er kanskje ikke klar over det.

Dette kan du forvente av treningen
 

Mentalt
Det aller første resultatet som kommer av trening er ikke fysisk, det er mentalt. Resultatet kommer umiddelbart. Du føler at du har oppnådd noe, ikke bare det, men du har sannsynligvis også opplevd et “endorfinkick” underveis. Denne positive endringen lindrer stress og forbedrer humøret, det alene burde være inspirasjon nok til å fortsette med trening året rundt.

 

Nevrologisk
Det neste resultatet er nevrologisk. I begynnelsen vil du oppleve å være litt “shaky” med nye øvelser/bevegelser. Det er en ny oppgave for hjernen og musklene og de trenger litt tid til å bli samkjørt. For noen vil dette ta så lite som en uke, for andre 2-3 uker, men med repetisjon kommer koordinasjon, og som regel ganske fort.

 

Fysiologisk
Etter dette kommer det fysiologiske. Når man behersker en ny bevegelse, kan man begynne å trene tyngre og mer intensivt. Dette gir mer energi, balansering av hormoner, jevnere blodsukker, redusert smerte og bedre søvn. Regn med å oppleve dette innen 2-4 uker med 2-3 treningsøkter per uke.

 

Fysisk
Endelig kommer vi til det fysiske, eller det som veldig mange tenkte på da de meldte seg inn på et treningssenter. Dette kan vi faktisk dele i to:
 

  • Resultater man kan kjenne og resultater man kan se. Det man kjenner (eller det man håper man kjenner) er kanskje løsere klær og en lettere kropp. Men det kan også kjennes i daglige gjøremål eller andre fysiske aktiviteter, som å bære handleposene sine opp en trapp eller gå i fjellet, uten å bli andpusten. Fra 4 uker og utover er dette vanlig å oppleve.

 

Aller sist kommer det synlige, det som jeg frykter alt for mange er opptatt av, (uansett hva de sier!). Hva sier speilet etter to, fire eller seks uker? Dette varierer fra person til person. For noen er det en måned, for andre er det mye lenger. Noen går flere måneder uten å se forskjell på kroppsfasongen. Betyr det at den tidligere innsatsen var bortkastet? På ingen måte! Den som lar seg påvirke av det synlige med kroppen sin, har muligens ikke tenkt på alt det andre gode du har gjort for deg selv. Det gjelder å vite hva et treningsresultat egentlig er.


For å holde motivasjonen oppe, er det viktig å huske at gjennom hvert trinn, opplever man en prosess som er sunt for både kropp og sjel. Se etter det gode og som jeg sier til mine kunder: bare fortsett!

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake