Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Kan barn trene styrke?

Dette bør alle foreldre vite!

Carina Carlsen
Personlig Trener
Carina er personlig trener og mental trener gjennom AFPT og RAW Performance. Gjennom lang erfaring og bred faglig kunnskap legger hun til rette for trening blant alle i befolkningen. Fokuset hennes ligger på mennesket gjennom å tilby både mental og fysisk trening.

Norge er blant de europeiske landene (av totalt 18) som har minst garantert tid til skolefaget kroppsøving per uke. Fysisk aktivitet defineres som «all slags kroppsbevegelse utført av skjelettmuskulatur som øker energiforbruket», det vil i prinsippet si all den tid som barnet ikke sover eller er helt i ro.

 

Effekter på muskelstyrke for barn:

Barns styrke kan trenes opp og det er gjennom studier vist økning i muskelstyrken med 14–30 prosent. Styrkeøkningen anses som tilpasning i nervesystemet hos de yngre, men det er også påvist økning av muskelmassen som følge av trening. En treningsdose på 2 ganger per uke synes å være tilstrekkelig for å oppnå styrkeøkning. Det kreves ikke tung belastning, studier viser at det mest effektive er relativt lav belastning som gjentas mange ganger (13–15 ganger) og det holder lenge med et sett (serie) i starten. Slik trening kan gjennomføres med egen kropp som motstand, for eksempel ved hjelp av ulike leker eller med lettere vekter. Skaderisikoen er liten ved god veiledning/instruksjon.

 

Styrketrening gir barna mange fordeler, men det er viktige begrensninger å huske på. Her er hva du trenger å vite om barn og styrketrening.

- Styrketrening som utføres riktig, har mange fordeler for unge idrettsutøvere.

- Styrketrening kan også være en god idé for barn som bare ønsker å føle seg bedre.

Styrketrening, er ikke vektløfting for barn.

Ikke forveksle styrketrening med vektløfting, kroppsbygging eller styrkeløft. Disse aktivitetene er i stor grad drevet av konkurranse, med deltakere som kjemper for å løfte tyngre vekter, eller bygge større muskler. Dette kan legge for mye press på unge muskler, sener og områder av brusk. Ofte går riktig teknikken litt bort til fordel for å løfte større mengder vekt.

 

For barn holder det med lett motstand og kontrollerte bevegelser. Spesielt med fokus på riktig teknikk og sikkerhet. Barnet ditt kan gjøre mange styrkeøvelser med sin egen kroppsvekt eller strikker, tau og matter.

 

Hva er fordelene med styrketrening for barn?

Utført på riktig måte, kan styrketrening:

 

  • Øke barnets muskelstyrke og utholdenhet.
  • Forebygge barnets muskler og ledd fra skader.
  • Forbedre ditt barns prestasjoner i nesten hvilken som helst sport, fra dans og kunstløp til fotball og håndball.
  • Utvikle riktige teknikkene som barnet kan fortsette å bruke når de blir eldre.
  • Husk at styrketrening er ikke bare for idrettsutøvere. Selv om barnet ikke er interessert i idrett, så kan styrketrening styrk barnets skjelett, bidra til å fremme sunt blodtrykket og kolesterolnivå, hjelp barnet ditt å opprettholde en sunn vekt og forbedre ditt barns selvtillit, mestring og selvfølelse.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake