Vinn 1År Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag!

5 enkle mageøvelser

Alt du trenger er en strikk

Karina Danielsen
Personlig Trener
Karina er utdannet personlig trener hos AFPT. Hun fokuserer på trygg og effektiv trening med god teknikk. Ved siden av PT utdannelsen har Karina tatt kurs innenfor muskelvekst og fettforbrenning.

Minibands er i vinden som aldri før, de brukes mye og er enkle å ha med seg. Visste du at disse små strikkene også kan bidra med å utfordre kjernemusklene enda mer?

Som med mange andre øvelser er teknikk veldig viktig. Både for forebygging av skade men også for å få den effekten man ønsker av treningen. Under skal jeg forklare øvelsene med tekst og bilde.
 

1. Mountain climber.

Utførelse: Stå i pushup-posisjon med miniband rundt føttene som vist på bildet. Trekk en og en fot inn mot magen. Det viktigste her er å holde et godt spenn i mage og unngå at hoften «følger etter». Dra kun foten så langt inn som du klarer med å holde en stabil kjerne. Det skal ikke være noe bevegelse i hofta.
 

2. Sykkelsitups

Utførelse: Ligg på rygg med strikken som vist på bildet. Før motsatt albue og kne mot hverandre mens den andre foten føres ned mot gulvet. Fokuser på å holde ryggen godt nede i gulvet, og ikke ta foten lenger ned enn hva teknikken tillater. Når en repetisjon er utført gjøres det samme på motsatt side.
 

3. Hengende benopptrekk

Utførelse: Heng med kroppen slik som vist på bildet, her er det veldig fint å bruke for eksempel smithmaskin. Spenn magen godt og trekk en og en fot opp mot magen. Trekk kun så langt opp du klarer med magen i spenn.
 

4. Planke med fot til side

Utførelse: Strikkes tas rundt nedre del av føttene, herfra skal du stå i en vanlig plankeposisjon som vist på bildet. Pass på at du ikke oversvaier ryggen, men heller ikke skyter rumpa i været. Skvis mage og rumpa godt sammen og før ett og ett ben ut mot siden, annen hver gang.
 

5. Flutter kicks

Utførelse: Ligg på rygg, tenk at du skal presse navlen ned mot gulvet. Pass på å hold ryggen i gulvet hele tiden, før en og en fot ned, så langt du klarer med godt teknikk.  

Vinn 1År Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag!

Relaterte artikler


Tilbake