Vinn 1År Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag!

Bedre kondisjon av styrketrening?

Effekten er ikke slik du tror!

Halvor Lauvstad
Generalsekretær Norges Skøyteforbund
Halvor er utdannet ved NIH og har tidligere vært produktsjef i SATS og daglig leder i Norsk Fitness. Han har skrevet en rekke bøker om trening, blant annet «Best i Birken» og «Fra tjukkas til kjekkas». For tiden foreleser han for AFPT.

Når du trener styrketrening, vil pulsen ofte bli veldig høy etter bare noen sekunders jobbing. Betyr dette at styrketrening også er bra for kondisjonen siden trening med høy puls er bra kondistrening? NEI!


Når du trener styrketrening, blir pulsen ”kunstig” høy. Den høye pulsen skyldes i hovedsak at blodtrykket endres og/eller midlertidig blokkering av blodtilførselen til de musklene som trenes i styrketreningen. Les litt til så får du forklaringen.

 

Tunge løft – mot makspuls fort!

Størst økning i puls vil du merke dersom du trener store muskelgrupper i frivektsøvelser, for eksempel knebøy eller markløft. I en knebøy øvelse, vil du bevege kroppen opp og ned samtidig som du utvikler stor kraft i lår og setemuskulatur. Opp og ned bevegelsen, endrer blodtrykket, mens muskelarbeidet i sete og lår blokkerer blodgjennomstrømningen til disse musklene så lenge du utfører øvelsen. Når musklene jobber, trekker de seg sammen slik at de ”utvides”. Når dette skjer, skvises de blodårene som skal sende blodet rundt i setet, lår og resten av underekstremitetene slik at leveransen av oksygen blir for liten.

Oksygenmangelen oppfattes av hjernen som reagerer med å be hjertet slå enda flere slag for å få sendt oksygen dit det er underskudd. En slik kraftig pulsøkning, vil du også oppleve dersom du står statisk i ”hockey”, for eksempel mot en vegg. Etter ganske kort tid vil du begynne å stivne pga manglende oksygentilførsel (musklene er sammentrukket og blokkerer i stor grad blodtilførselen) og hjertet vil automatisk drive hjertefrekvensen opp.

 

Ikke bedre kondis, men sterkere!

Selv om du ikke nødvendigvis får bedre kondis av styrketreningen med høy puls, får du den effekten du er ute etter: Du blir sterkere!

Vinn 1År Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag!

Relaterte artikler


Tilbake