Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

5 utfordrende mageøvelser

Få effekt av treningen

Karina Danielsen
Personlig Trener
Karina er utdannet personlig trener hos AFPT. Hun fokuserer på trygg og effektiv trening med god teknikk. Ved siden av PT utdannelsen har Karina tatt kurs innenfor muskelvekst og fettforbrenning.

1. Brostående benløft på ball

Stå på strake armer, med ca 90 graders bøy i hoften og med begge føttene på ballen. Stram godt opp i kjernemuskulaturen (mage-korsryggregionen) og løft vekselvis benene opp mot taket. Fokuser på å holde kroppen stabil under hele utførelsen. Dette er en utfordrende øvelse som stiller krav til styrke, koordinasjon og stabilitet.

2.  Omvendt crunch på ball

Alternativ 1: Stå med strake armer og ha ben oppå ballen. Trekk så føttene godt innunder deg, hold et par sekunder før du fører bena tilbake til utgangsposisjon. Hold spenn i mage/rygg-regionen slik at du unngår å henge på hofta/korsryggen.

Alternativ 2: Samme prosedyre som over, bare at du kun bruker 1 fot om gangen. Dette er for deg som føler at overnevnte er litt for enkel og du ønsker økt vanskelighetsgrad.

3. Stir the pot

Still deg i plankeposisjon på ballen som vist på bildet. Du skal holde kroppen i samme posisjon mens du lager små sirkler. Først ene siden så til andre siden. Jo større sirkler du lager, jo mer utfordrende blir øvelsen.

4. T-rolls

Still deg opp i pushupsposisjon, og legg en arm bak på ryggen. Knip rumpa sammen og stram magemusklene og vri deg opp i en sideplanke. Hold noen 2-3 sekunder og vri deg tilbake. Deretter bytter du side, og vrir deg motsatt vei.

5. Dead bug

Legg deg helt ned på gulvet, og sørg for at du presser korsryggen godt ned i gulvet. Løft beina opp og strekk hendene mot taket. Herfra skal venstre ben og motsatt arm føres ned mot gulvet. Hold et par sekunder og bytt.

Denne ser kanskje ikke så utfordrende ut, men med riktig bruk av muskulatur og pust så vil man virkelig kjenne at denne øvelsen tar godt i de dype magemusklene.

NB! Her en det veldig viktig at korsryggen presses ned i gulvet under hele utførelsen. Det er tyngre enn det ser ut.


Vil du komme i kontakt med Karina kan du gjøre det  her

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake