Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik endret Ann Helen livet sitt

Du tror det ikke før du får se det!

Natalie Totland
Personlig Trener
Natalie er utdannet personlig trener og kostholdsveileder fra AFPT. Hun har spesialisert seg på trening for muskelvekst og fettforbrenning, samt trening under og etter graviditet. Natalie ble kåret til årets personlige trener i EVO Fitness, både i 2014 og 2015.

Ann Helen (32) husker fortsatt den dagen hun bestemte seg for å gjøre noe med livsstilen sin. 118 kg viste vekten en sommerdag i juni. Ann Helen satt og så på Tour De France når hun fant ut, sykling, ja det fristet faktisk! En sykkeltur ble til flere, og før hun visste ordet av det var hun bitt av basillen.

KOSTHOLD

Kostholdet bestod av McDonalds, sjokolade og Cola. Gjerne før frokost, og gjerne flere ganger om dagen.

 – Jeg kunne spise masse smågodt i løpet av uken. Skolebrød flere ganger om dagen. Minst en 1,5 liter flaske med Cola hver dag, og stort sett mat som ikke ga kroppen noe positivt. Jeg var sliten, deprimert og spiste kun mat som bedøvet meg.

Litt etter litt endret hun tankegangen rundt mat, og fant ut at grønnsaker faktisk ikke bare var ment som kaninfòr. – Det gjorde jo kroppen godt, og jaggu smakte det ikke så verst heller!

FEILET FLERE GANGER

Ann Helen var kommet til et punkt der hun innså at om dette skulle bli en varig endring, så måtte det skje gradvis.

- Jeg hadde prøvd tidligere. Flere ganger. De fleste gangene helt sporadisk, og uten noe særlig plan. Jeg prøvde gjerne å gå fra ingen trening til trening fem dager i uken. Jeg spiste så lite mat som mulig, helt til jeg sprakk og var tilbake til start igjen.

Nok var nok, og Ann Helen tilbragte mangfoldige timer på nettet, og søkte etter kunnskap og tips i forbindelse med kosthold og trening.

- Jeg går fortsatt på smeller inni mellom, men jeg har lært å tilgi meg selv. Jeg har lært at det faktisk er OK å feile, det kommer alltid en ny sjanse, og en ny dag.

STØTTESPILLERE OG MENTAL TØFFHET

- Alle som kjenner meg vet at jeg er veldig sta, og at jeg gjør ting på mine egne måter.

Også livsstilsendringen ble slik. Ann Helen har likevel tatt imot gode råd og tips fra ulike hold, noe som har bidratt til suksessen, og å holde hodet på riktig sted.

- Det er lett for å bli overivrig når det kommer til vektnedgang. Plutselig blir du redd for å spise, redd for å ikke få trent slik du hadde tenkt, og redd for å feile denne gangen også. 

Ann-Helen har jobbet mye med hodet, og legger ikke like mye press på seg selv som tidligere.

- Jeg har selvsagt dårlige dager jeg som alle andre, men jeg har lært meg å godta det, og bli ferdig med det. Jeg er flinkere til å lytte til kroppen, og til å minne meg selv på at det er OK å feile iblant. Vi er alle bare mennesker.

Viktige støttespillere er alltid gull verdt, og Ann Helen drar mer enn gjerne frem flere.

- Foreldrene mine har selvsagt vært helt uunnværlige. I tillegg er det spesielt en venninne, Katrina, som alltid har vært dønn ærlig med meg og hjalp meg når jeg trengte støtte. Natalie som jobber som personlig trener på EVO Nordås, hvor jeg også trener, har vært en stor hjelp i denne prosessen. Hun hjalp meg med å innse at jeg måtte tørre å spise mer mat igjen, rett og slett for å holde på motivasjonen, ha det bra med meg selv, og for å kunne prestere på trening.

KAN FORTSATT SPISE IS PÅ EN TIRSDAG

Ann Helen veier i dag 66 kg, og stortrives med den nye livsstilen. Jeg tillater meg selv å spise iskrem på en vanlig tirsdag, uten at verden går under av den grunn. Jeg trener flere dager i uken, spiser stort sett sunn og næringsrik mat, og holder meg fysisk aktiv både på jobb, som assistent i barnehage, og ellers.

TRO PÅ DEG SELV

Var du noen gang redd for at du ikke skulle klare det denne gangen heller?

- Selvsagt. Jeg holdt pusten flere ganger. Hva hvis jeg ikke kom til å klare det? Men her sitter jeg. Og jeg klarte det. Fy søren så stolt jeg er!

ANN HELENS FEM BESTE TIPS FOR VEKTNEDGANG:

1. MÅLSETTING: Lag deg et mål. Finn ditt «hvorfor».

2. PLANLEGGING: Planlegg måltidene dine, og forbered maten på forhånd. Da sparer du både tid og penger. Tupperware er min beste venn! Sett av tid til trening, og bestem deg for hvor mange ganger i uken, når klokken og hva du skal trene.

3. JOBB MENTALT: Gi deg selv mentale påminnelser. Skriv gjerne ned inspirerende ord/sitater, eller minn deg selv på hvorfor du gjør dette.

4. STØTTENETTVERK: Dette er alfa og omega på tunge dager. Ha noen som tror på deg når du er i tvil, og tillat deg selv å søke hjelp.

5. TILGI DEG SELV: Det er lov å feile. Ingen er perfekte. Tilgi deg selv og gå videre.

 

Følg gjerne Ann Helen på sin private Instagram profil, for motivasjon og inspirasjon: @ahmyrmo

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake