Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Ditt nye treningsmål etter ferien

Bedre helse med 5 enkle punkter

 

Henning Holm
PT- Ansvarlig
Henning er en av Norges mest erfarne personlig trenere og er i dag ansvarlig for personlig trening hos EVO. Han er kjent som treningsekspert i media, og er en anerkjent foredragsholder om trening.

Sommerferien er snart over for mange og nye treningsmål skal oppnås. Veien til målet er ofte ”lett” i våre egne hoder, og målet desto mer storslagent. Eksempler på ambisiøse målsetninger kan være en vektreduksjon på 10kg på 10uker, eller 5kg vektoppgang i muskelmasse på 3måneder. Disse ambisiøse målsetningene for folk flest hører personlige trenere hver dag fra mennesker som setter seg urealistiske mål.

Virkelighetens treningsverden er basert på de samme regler som livet ellers, hardt arbeid over tid gir gode resultater, og du får ingenting gratis. Ok, det finnes snarveier på trening som i livet ellers, og de snarveiene er at du får faglig hjelp på veien mot målet, og oppfølging gjennom hele prosessen. Personlige trening er et flott virkemiddel som du kan benytte deg av for eksempel. Hovedpoenget er at ting tar tid, men alt er mulig om du er villig til å legge nok tid og energi i din målsetning.

 

Hva gjør jeg før jeg setter i gang?

 

1.    Kapasitetsanalyse

Hva har jeg oppnådd tidligere og hva er jeg i stand til å gjennomføre av trening nå?

Setter noen skader meg tilbake? Vet jeg nok om trening? Benytt en treningsekspert til sparring av dine ønsker, mål, og fremgangsmåte uansett. Det finnes alltid noen som vet noe om trening som du ikke visste fra før. Trening er enda et forskningsområde, og vil sannsynligvis alltid være det.

 

 

2.    Totalbelastning

En travel hverdag, familie, jobb osv. krever mye energi! Ta hensyn til dette før du planlegger ditt treningsprogram fordi en stresset dag gir deg lite tid til restitusjon. Din muskelvekst skjer for eksempel når du hviler eller sover. Så sørg for nok søvn og hvile om du vil ha optimal fremgang.

Trening og hvile henger sammen, bokstavelig talt

 

3.    Lystbetonte valg

Legg treningen til dager og tider du vet at du har overskudd og ork til å gjennomføre med stil og 100 % fokus. Når du først har kommet deg på trening, gjør aktiviteter du virkelig liker! Det vil sørge for at du aldri dropper en økt med mindre du er syk, og ditto gi deg mer progresjon.

 

 

4.    Vær realistisk

Forventer du mer enn det som er en realistisk fremgang vil du bli skuffet, og ingenting er mer umotiverende. Vær nøktern i dine forventninger, og sett deg heller flere delmål slik at du kontinuerlig føler at du mestrer utfordringen. Du kommer til å nå målsetningen din, men det krever noe fra deg over tid.

Vær realistisk når du setter deg mål

5. Gode mål er konkrete og målbare

All min erfaring gjennom flere tusen PT timer tilsier at målsetninger som er definert gjennom å være helt konkret på hva det er du ønsker å oppnå, er en klar fordel. Eksempel på dette kan være at du ønsker å løfte X-antall KG i benkpress innen 1. januar 2016. Det er konkret og det er målbart gjennom å teste hvor mye du klarer å løfte idag og sammenligne det med hva du klarer den 1. januar 2016. De kundene jeg har trent som har satt seg konkrete mål, når oftere målene sine. Det er sammenlignet med andre som ikke har definert sine mål like tydelig.

Tidsbestemte mål er også nyttig, for å legge litt sunt press på deg selv. 

Hva er ditt konkrete treningsmål?

Høsten er en av årets to store ”kom i gang” sesonger. Før du setter i gang med høsttreningen, gå gjennom den overnevnte lista og sett deg en realistisk målsetning for hva du ønsker å oppnå.

Når målsetningen er satt er det bare en vei å gå: - Fremover!

Lykke til og vel møtt til trening på EVO!

 

 

 

 

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake