Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Er det vits å tøye?

Se om du kaster bort tiden din.

Petter Håheim Johnsen
Personlig Trener
Petter har lang erfaring og bred utdannelse innen trening og helse. Som PT og Massør jobber Petter med alt fra hverdagshelter til toppidrettsutøvere. Han er også skribent, foredragsholder og driver Youtube kanalen God Form.

Du sitter på bakken og strekker deg mot tærne i håp om å bli mykere. Det strekker godt, baksiden av lårene skriker selv om hendene er langt unna tærne dine. Etter to minutter med tøff tøyning skjer det noe, du klarer faktisk så vidt få tak i stortåa! Hva har skjedd? Har du dratt så hardt i muskelen at den har blitt lengre? La oss se nærmere på hva vi så langt vet om tøyning.

1. Fortsatt ikke klare svar
Vi vet fortsatt ikke alt om tøyning av musklene. Etter flere år med studier og forskning skulle man tro at vi vet hva som faktisk skjer, men foreløpige svar er uklare.

2. Sensoriske forandringer
Det vi vet og som er lett å kjenne eller måle, er at det er sensoriske forandringer som skjer under strekking av muskelene. På kort sikt blir du mer bevegelig direkte etter å ha tøyd en muskel, fordi nervene gir fra seg mindre smertesignaler. Noe som igjen gir deg muligheten til større leddutslag, du kan da strekke muskelen lengre enn tidligere uten smerte.

3. Strukturelle forandringer
Det er gjort studier på strukturelle endringer i muskulaturen, men de fleste studiene er gjort på dyrekadaver. Spørsmålet er om dette er sammenlignbart. Så langt ser ut til at musklene til levende mennesker ikke kan tøyes slik at de øker i lengde. Med lengde menes avstanden på utspring og feste. Muskelen blir mer tøyelig, men ikke lengre, den kan strekkes lengre, enn hva den tidligere kunne før nervene sier ifra. Den blir rett og slett mer elastisk.

Oppsumert betyr dette at når vi tøyer så er det på kort sikt nervesystemet som blir påvirket og gjør deg mykere. På lang sikt ser det ut til at det kan være diverse forandringer  i muskulaturen og bindevev som gjør at du blir mykere.
 

Er det viktig å tøye?

 

For mange er dette det store spørsmålet og skal du finne svaret må du se etter målet ved tøyningen:

Tøyer du for å bli mindre støl etter trening?
Tøyer du for å få bedre bevegelighet?
Tøyer du for å prestere bedre?
Tøyer du for å forebygge skader?
Tøyer du for å bli kvitt smerter?

Studier har som sagt vist at du ikke blir mindre støl ved å tøye etter trening (1), Dette er ikke så rart med tanke på hva som skjer med muskelen når den tøyes. Du river og drar i muskelfibrene som allerede har blitt belastet tungt grunnet styrketreningen. Dette fører hvert fall ikke til at du blir mindre støl.

Tøyer du for å oppnå bedre bevegelighet kan det hjelpe, men da nytter det ikke med en kjapp uttøying etter økten. Det må settes av tid, slik at tøyning gjøres skikkelig. Legg opp til lik struktur som under styrketreningen, det betyr flere serier og økt belastning over tid.
Tøyer du for økt prestasjon, kommer det ann på hvordan bevegeligheten skal hjelpe deg. Vi kan bruke knebøy som et eksempel og se hvordan tøyning kan påvirke prestasjonen. Statisk tøyning på muskulaturen rett før styrketrening har vist seg å faktisk redusere styrke og kraft (2). Ved å tøye hardt og lenge på fremsiden av lår og rumpe før knebøy, vil du ikke oppnå økt effekt. Tøyer du derimot ankel, hofte og brystrygg kan det hjelpe deg å komme i en bedre posisjon som gjør at du kan gjennomføre knebøyen bedre teknisk. Det er gjort flere studier på tøyning og effekt på prestasjon, de fleste viser ikke noe særlig tegn til forbedring ved tøyning rett før aktiviteten. Det som har vist seg å gi effekt er regelmessig tøyning over lengre tid (3). Noen aktiviteter eller øvelser krever god bevegelighet, da kan tøyning hjelpe deg dersom dette er hemmende.

Ønsker du å forebygge skader er det usikkert om tøyning vil gi deg den effekten (4). Studiene som ligger til grunn er ofte veldig generelle og designet mer mot idrettsutøvere og akutte skader. Jeg tror derimot at hvis du bruker tøyning på mer individuell basis, kan visse skader forebygges. Belastningsskader kan reduseres ved økt bevegelighet, hvis bevegeligheten er hemmende for daglige bevegelser.
Tøyning kan hjelpe mot smerter på samme måte som bevegelse kan hjelpe mot smerter. Har du vondt i ryggen kan det hjelpe å gå en tur eller tøye det utsatte området. Årsaken er at bevegelse og nytt stimuli til området gjør at du glemmer smertesignalene.

Her kan du se mer av Petters arbeid med God Form:
Instagramkontoen til God Form kan du se her!
Her kan du se facebooksiden til God Form
 

Kilder:
 

1:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735398
2:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22692125
3:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15377965
4:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15233597

God Form - Er det vits å tøye?

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake