Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver Mandag!

Slik tester du din styrke!

Virker øvelsene du trener?

Bernt Odland
Personlig Trener
Bernt er utdannet personlig trener ved AFPT. Han har spesialisert seg på styrketrening og vektreduksjon.

Testing av styrke kan gi deg økt sjanse for bedre og raskere resultater. Det vil enkelt kunne gi deg svar på hvordan treningen fungerer. Er resultatene gode gir det motivasjon til å fortsette, er resultatene fraværende bør du gjøre endringer i treningsarbeidet.

 

Hva er en styrketest?

En styrketest kan utføres på forskjellige måter. Det mest relevante er å teste hva du maksimalt klarer ved en eller flere repetisjoner. Velg ut øvelser som er tilpasset dine personlige mål og velg en eller flere øvelser som bruker store muskelgrupper. Når en bruker øvelser med flere store muskelgrupper vil du ha et større potensial for økning i styrke.

Øvelser som involverer flere ledd og store muskelgrupper vil også gi like bevegelser som du trenger i forhold til belastningen du får i hverdagen.  Det vil gi større sjanse for å merke fordelen av økt styrke utenom trening. Fine øvelser å teste vil være benkpress, knebøy og markløft.

Lær deg teknikken i øvelsene her:  "Knebøy på 1-2-3",  eller  "Markløft på 1-2-3".

 

3 tips for testing av styrke:

- Utfør testene på samme tidspunkt på dagen, det vil gi mest mulig relevant sammenligning.

- Vær uthvilt før testen, da vil ikke testene påvirkes av annen type belastning.

- Ha like treningsforberedelser, hvis du ønsker å legge opp treningen mot et optimalt resultat må dette gjøres før neste test også.


Mentale fordeler ved styrketesting.

Du klarer å løfte tyngre belastning på 1 repetisjon, enn repetisjoner på 6-10. Det er lett å falle inn i en komfort-sone der du trener med samme belastning over tid. En styrketest vil gi deg ny påvirkning på muskulaturen, noe som kan gi deg et løft i det vanlige treningsarbeidet. Du vil kunne øke vektene ytterligere ettersom kroppen har kjent på tyngre vekter.

Bli Med I Trekningen Av 6 Mnd Gratis Trening

Få ferske artikler hver mandag

Relaterte artikler


Tilbake